dc.contributor.author | Tholin, Kristin Rydjord | |
dc.date.accessioned | 2020-03-19T13:56:37Z | |
dc.date.available | 2020-03-19T13:56:37Z | |
dc.date.created | 2019-11-04T09:26:20Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Norsk pedagogisk tidsskrift. 2019, 103 (2-3), 133-144. | en_US |
dc.identifier.issn | 0029-2052 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2647609 | |
dc.description.abstract | Formålet med denne studien er å undersøke hvordan studenter beskriver omsorg i slutten av barnehagelærerutdanningen sin. Omsorg er et sentralt begrep i barnehageloven og representerer et vesentlig kunnskapsgrunnlag for barnehagelærerprofesjonen. Tekster fra studenter utgjør datagrunnlaget for tekstanalysen. Det teoretiske rammeverket bygger hovedsakelig på den amerikanske filosofen og pedagogen Nel Noddings. Gjennom meningsfortetting og koding ble følgende kategorier identifisert; «Pålogget» og ansvarlige, holdninger til barna og relasjonelle kvaliteter. Resultatet av studien kan ha implikasjoner for omsorg i barnehagelærerutdanningen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.title | «Å være pålogget og aktivt til stede». Hvordan fremstiller framtidige barnehagelærere omsorg i barnehagen? | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | acceptedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 133-144 | en_US |
dc.source.volume | 103 | en_US |
dc.source.journal | Norsk pedagogisk tidsskrift | en_US |
dc.source.issue | 2-3 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.18261/issn.1504-2987-2019-02-03-06 | |
dc.identifier.cristin | 1743672 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | postprint | |
cristin.qualitycode | 1 | |