Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorØvrum, Inger Therese
dc.contributor.authorKapstad, Siv Merete
dc.date.accessioned2020-03-19T12:48:26Z
dc.date.available2020-03-19T12:48:26Z
dc.date.created2020-01-21T13:58:24Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationTidsskriftet Norges Barnevern. 2019, 96 (3), 190-204.en_US
dc.identifier.issn0800-1014
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2647577
dc.description.abstractArtikkelen beskriver et nytt undervisningsopplegg der første års barnevernstudenter i løpet av ti uker gjennomfører en barnevernfaglig undersøkelse med utgangspunkt i en fiktiv sak. Studentene veiledes gjennom refleksjon og teori både via digitale læringsressurser og samhandling med medstudenter og faglærere mot en større forståelse for utøvelse av faglig og juridisk skjønn i en barnevernfaglig kontekst. Formålet er at studentene skal utvikle teoretisk og praktisk kompetanse som kan danne grunnlaget for en samlet profesjonell kompetanse. Det legges stor vekt på å la studentene jobbe med praktiske problemstillinger som representerer det komplekse barnevernsfeltet. Dette krever stor grad av faglighet, men det utfordrer også studentenes verdier og holdninger. En god barnevernspedagog må evne å finne gode løsninger i komplekse situasjoner der det ikke finnes fasitsvar, og der mange hensyn må tas i betraktning og veies mot hverandre. Vi som undervisere må legge til rette for danning og utvikling av en slik samlet profesjonell kompetanse. Det er krevende å legge til rette for en slik danning på et nivå som individene i en studentgruppe kan nyttiggjøre seg av. Utfordringen til undervisningsstedene er å finne frem til undervisnings- og læringsformer som legger til rette for at hver især utvikler sin profesjonelle kompetanse.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titleHvordan kan barnevernfaglig undersøkelsesarbeid læres?en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionacceptedVersionen_US
dc.source.pagenumber190-204en_US
dc.source.volume96en_US
dc.source.journalTidsskriftet Norges Barnevernen_US
dc.source.issue3en_US
dc.identifier.doi10.18261/ISSN.1891-1838-2019-03-05
dc.identifier.cristin1779249
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal