dc.contributor.author | Øvrum, Inger Therese | |
dc.contributor.author | Kapstad, Siv Merete | |
dc.date.accessioned | 2020-03-19T12:48:26Z | |
dc.date.available | 2020-03-19T12:48:26Z | |
dc.date.created | 2020-01-21T13:58:24Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Tidsskriftet Norges Barnevern. 2019, 96 (3), 190-204. | en_US |
dc.identifier.issn | 0800-1014 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2647577 | |
dc.description.abstract | Artikkelen beskriver et nytt undervisningsopplegg der første års barnevernstudenter i løpet av ti uker gjennomfører en barnevernfaglig undersøkelse med utgangspunkt i en fiktiv sak. Studentene veiledes gjennom refleksjon og teori både via digitale læringsressurser og samhandling med medstudenter og faglærere mot en større forståelse for utøvelse av faglig og juridisk skjønn i en barnevernfaglig kontekst. Formålet er at studentene skal utvikle teoretisk og praktisk kompetanse som kan danne grunnlaget for en samlet profesjonell kompetanse. Det legges stor vekt på å la studentene jobbe med praktiske problemstillinger som representerer det komplekse barnevernsfeltet. Dette krever stor grad av faglighet, men det utfordrer også studentenes verdier og holdninger. En god barnevernspedagog må evne å finne gode løsninger i komplekse situasjoner der det ikke finnes fasitsvar, og der mange hensyn må tas i betraktning og veies mot hverandre. Vi som undervisere må legge til rette for danning og utvikling av en slik samlet profesjonell kompetanse. Det er krevende å legge til rette for en slik danning på et nivå som individene i en studentgruppe kan nyttiggjøre seg av. Utfordringen til undervisningsstedene er å finne frem til undervisnings- og læringsformer som legger til rette for at hver især utvikler sin profesjonelle kompetanse. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.title | Hvordan kan barnevernfaglig undersøkelsesarbeid læres? | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | acceptedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 190-204 | en_US |
dc.source.volume | 96 | en_US |
dc.source.journal | Tidsskriftet Norges Barnevern | en_US |
dc.source.issue | 3 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.18261/ISSN.1891-1838-2019-03-05 | |
dc.identifier.cristin | 1779249 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | postprint | |
cristin.qualitycode | 1 | |