Hvordan kan barnevernfaglig undersøkelsesarbeid læres?
Original version
Tidsskriftet Norges Barnevern. 2019, 96 (3), 190-204. 10.18261/ISSN.1891-1838-2019-03-05Abstract
Artikkelen beskriver et nytt undervisningsopplegg der første års barnevernstudenter i løpet av ti uker gjennomfører en barnevernfaglig undersøkelse med utgangspunkt i en fiktiv sak. Studentene veiledes gjennom refleksjon og teori både via digitale læringsressurser og samhandling med medstudenter og faglærere mot en større forståelse for utøvelse av faglig og juridisk skjønn i en barnevernfaglig kontekst. Formålet er at studentene skal utvikle teoretisk og praktisk kompetanse som kan danne grunnlaget for en samlet profesjonell kompetanse. Det legges stor vekt på å la studentene jobbe med praktiske problemstillinger som representerer det komplekse barnevernsfeltet. Dette krever stor grad av faglighet, men det utfordrer også studentenes verdier og holdninger. En god barnevernspedagog må evne å finne gode løsninger i komplekse situasjoner der det ikke finnes fasitsvar, og der mange hensyn må tas i betraktning og veies mot hverandre. Vi som undervisere må legge til rette for danning og utvikling av en slik samlet profesjonell kompetanse. Det er krevende å legge til rette for en slik danning på et nivå som individene i en studentgruppe kan nyttiggjøre seg av. Utfordringen til undervisningsstedene er å finne frem til undervisnings- og læringsformer som legger til rette for at hver især utvikler sin profesjonelle kompetanse.