Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKvalvik Blom, Lisa Johanne
dc.date.accessioned2020-02-20T08:23:37Z
dc.date.available2020-02-20T08:23:37Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2642723
dc.description.abstractForskning på elevers lesning av skjønnlitteratur de siste årene viser noen gjennomgående tendenser. Elevene leser mindre skjønnlitteratur, og de benytter seg helst av hverdagsspråket sitt i samtaler om litteratur (Molloy, 2003; Penne, 2010, 2013; Rødnes & Ludvigsen, 2009; Røskeland, 2014). En faktor som har bidratt til denne utviklingen, er den elevsentrerte, resepsjonsestetiskorienterte litteraturundervisningen, som vektlegger elevenes erfaringer og deres personlige tolkninger av det de leser. (Røskeland, 2014). Denne undervisningspraksisen er derimot ikke den eneste grunnen til tendensene som viser seg i elevenes lesning av skjønnlitteratur, men det er tydelig at det kan bli bedre balanse mellom fokus på elevenes opplevelser og et tekstanalytisk perspektiv i litteraturundervisningen. Av den grunn har jeg valgt å undersøke hvordan en leserorientert og en tekstorientert tilnærming til litteratur kan forenes i litteraturundervisningen. For å finne svar på dette, har jeg benyttet meg av Andvake av Jon Fosse som eksempeltekst. Metodene jeg har benyttet meg av, er nærlesning og analyse. Jeg har gjennomført en analyse av Andvake, med begreper fra transaksjonsteorien, resepsjonsestetikken og narratologien. Det er fordi disse teoriene har ulike fokus. Mens transaksjonsteorien og resepsjonsestetikken har leseren i fokus, har narratologien teksten i fokus. Ved å benytte begreper fra disse teoriene i én analyse, får jeg vist hvordan de kan utfylle hverandre og hvordan det noen ganger kan være utfordrende å skulle skille mellom en leserorientert og en tekstorientert tilnærming til litteratur. Analysen har dannet grunnlaget for et undervisningsopplegg, som fungerer som et forslag til hvordan arbeid med Andvake kan foregå, slik at elevene får muligheten til å engasjere seg personlig i det de leser, samtidig som de kan utvikle et fagspråk de kan benytte seg av i samtaler om litteratur. I tillegg til analysen har jeg benyttet meg av Judith Langer sin teori om leserposisjoner og Laila Aase sin presentasjon av litterære samtaler, for å skissere undervisningsopplegget. Jeg har også tatt for meg spørsmålet om legitimering av litteratur i undervisningen, ved å drøfte hvordan arbeid med litteratur generelt og Andvake spesifikt kan bidra til at elevene utvikler evnen til innlevelse og evnen til drøfting av moralske dilemmaer. Undersøkelsen viser at en forening av en leserorientert og tekstorientert tilnærming til litteratur gir elevene anledning til å utvikle evnen til innlevelse, refleksjon, drøfting av moralske dilemmaer, og kritisk tenkning, viktige evner som legitimerer bruk av litteratur i undervisningen. Engasjement og deltakelse trenger ikke å utelukke bevissthet om tekstens språklige og strukturelle kvaliteter. Andvake er et godt eksempel på en tekst som kan bli brukt i litteraturundervisningen for å forene de to tilnærmingene. Analysen viser blant annet at noen fortellertekniske grep faktisk åpner opp for at elevene skal trekke inn personlige erfaringer for å forstå og tolke det de leser. Selv om jeg i denne undersøkelsen har brukt Andvake spesifikt, gjelder teoriene jeg har benyttet meg av, skjønnlitteratur generelt. Derfor er det grunnlag for å anta at en lignende fremgangsmåte for analyse og for å skissere et undervisningsopplegg slik jeg har gjort, vil kunne benyttes på andre skjønnlitterære tekster. Jeg håper min undersøkelse kan være til inspirasjon for hvordan arbeid med litteratur i klasserommet kan gjennomføres, slik at en leserorientert og en tekstorientert tilnærming kan forenes i litteraturundervisningen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.subjectnorskdidaktikken_US
dc.titleMed leser og tekst i fokus.en_US
dc.title.alternativeEn undersøkelse av hvordan en leserorientert og en tekstorientert tilnærming til litteratur kan forenes i litteraturundervisningen ved bruk av Andvake av Jon Fosse.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderCopyright the Authoren_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.source.pagenumber89en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel