Studentrollen - passiv medspiller eller aktiv deltager?
Abstract
Denne oppgaven undersøker om det er sammenhenger mellom faktorer som er knyttet til rollen som student og viljen til å eksponere seg i forelesning. Disse faktorene blir operasjonalisert som unnvikelse, distansering, informasjonskontroll og plassering i forelesning. Målet er å avdekke om disse faktorene spiller inn på viljen til å eksponere seg i forelesning.
Datasettet er et resultat av en kvantitativ undersøkelse utført på 127 studenter ved Universitetet i Sørøst-Norge. Undersøkelsen søker å forklare eventuelle sammenhenger med utgangspunkt i det Erving Goffman forklarer som inntrykksregulering.
Regresjonsanalysen viser at det er en viss sammenheng mellom noen av disse faktorene og viljen til å eksponere seg i forelesning, men funnen er ikke sterke og entydige. Videre viser kontrollvariablene seg å gi «klassiske funn» i form av, kjønn, alder og foreldrenes utdanning.
Undersøkelsens relativt lave utvalg, tverrsnittsdesign, og få andre studier å sammenligne med gjør at det knyttes mye usikkerhet til studien.
Funnene i undersøkelsen reiser noen interessante spørsmål. Hva som påvirker studenters eksponeringsvilje kan ha har flere sider ved seg, enn bare å være et utrykk for pragmatiske studiestrategier. Inntrykksregulering som en mulig forklaringsfaktor, viser seg å fungere godt, og bidrar således til å belyse studentrollen på en ny og konstruktiv måte. Undersøkelsen kaster lys over nye faktorer som bør utforskes videre både gjennom kvantitative og kvalitative tilnærminger.