Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFevang, Erik-André
dc.date.accessioned2020-02-10T13:55:02Z
dc.date.available2020-02-10T13:55:02Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2640807
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker om det er sammenhenger mellom faktorer som er knyttet til rollen som student og viljen til å eksponere seg i forelesning. Disse faktorene blir operasjonalisert som unnvikelse, distansering, informasjonskontroll og plassering i forelesning. Målet er å avdekke om disse faktorene spiller inn på viljen til å eksponere seg i forelesning. Datasettet er et resultat av en kvantitativ undersøkelse utført på 127 studenter ved Universitetet i Sørøst-Norge. Undersøkelsen søker å forklare eventuelle sammenhenger med utgangspunkt i det Erving Goffman forklarer som inntrykksregulering. Regresjonsanalysen viser at det er en viss sammenheng mellom noen av disse faktorene og viljen til å eksponere seg i forelesning, men funnen er ikke sterke og entydige. Videre viser kontrollvariablene seg å gi «klassiske funn» i form av, kjønn, alder og foreldrenes utdanning. Undersøkelsens relativt lave utvalg, tverrsnittsdesign, og få andre studier å sammenligne med gjør at det knyttes mye usikkerhet til studien. Funnene i undersøkelsen reiser noen interessante spørsmål. Hva som påvirker studenters eksponeringsvilje kan ha har flere sider ved seg, enn bare å være et utrykk for pragmatiske studiestrategier. Inntrykksregulering som en mulig forklaringsfaktor, viser seg å fungere godt, og bidrar således til å belyse studentrollen på en ny og konstruktiv måte. Undersøkelsen kaster lys over nye faktorer som bør utforskes videre både gjennom kvantitative og kvalitative tilnærminger.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectinntrykksreguleringnb_NO
dc.subjecteksponeringsindeksnb_NO
dc.titleStudentrollen - passiv medspiller eller aktiv deltager?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.rights.holderCopyright the authornb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO
dc.source.pagenumber103nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel