Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGrimstad, Kathrine
dc.date.accessioned2020-01-30T12:52:33Z
dc.date.available2020-01-30T12:52:33Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2638893
dc.description.abstractLese- og skrivevansker og tidlig innsats er aktuelle temaer i dagens samfunn og behovet for spesialpedagogisk hjelp øker. Selv om mange elever i dag ikke trenger spesialpedagogisk hjelp, er det noen som har behov for tilpasset opplæring i den ordinære undervisningen. Formålet med mastergradsavhandlingen var derfor å finne ut hvordan lærere i 1. – 4.klasse arbeider med disse elevene og hvordan de arbeider med tidlig innsats. Metode: I denne studien har det blitt benyttet kvalitativt forskningsdesign, hvor data har blitt innhentet ved hjelp av intervjuer. Informantene i studien er lærere i 1.-4.klasse på fire norske barneskoler. Den vitenskapsteoretiske forankringen i studien er hermeneutikk og har blitt benyttet i arbeidet med transkribering, organisering av datamaterialet og gjennom analyse og tolkning av intervjuene. Funn: Gjennom arbeidet med denne studien, har det kommet frem at arbeid med elever med lese- og skrivevansker har merkbare variasjoner og arbeid med tidlig innsats er veldig varierende. Lærerne mener de har nok kunnskap om elever med lese- og skrivevansker, men noen av de mener det er lite de får gjort når de ikke har ekstra ressurser til å hjelpe i klasserommet. Lærere er pålagt å gripe inn tidlig og tidlig avdekke de elevene som har vansker og som ikke får tilstrekkelig utbytte av den ordinære undervisningen, men det virker som om «tidlig innsats» er lettere sagt enn gjort.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectlese- og skrivevanskernb_NO
dc.subjecttidlig innsatsnb_NO
dc.titleLæreres arbeid med tidlig lese- og skrivevansker : Hvordan arbeider lærere i 1.-4.klasse med elever med lese- og skrivevansker?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.rights.holderCopyright the authornb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.source.pagenumber79nb_NO
dc.description.localcodeMPED-SPPEDnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel