Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTeien, Birgitte
dc.date.accessioned2019-11-18T13:57:11Z
dc.date.available2019-11-18T13:57:11Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2629116
dc.description.abstractBakgrunn: Avanserte kliniske sykepleiere (AKS) har gjennom utdanning tilegnet seg kunnskaper på et avansert nivå, og flere ivaretar nyopprettede selvstendige funksjoner i norske kommuner. Til tross for at de først utdannede AKS har arbeidet i noen år, finnes det lite kunnskap om hva disse sykepleierne gjør og hvordan deres kompetanse brukes. Dette er derfor fokus i denne oppgaven. Hensikt: Hensikten med denne studien er å utforske og beskrive hvilke arbeidsoppgaver avanserte kliniske sykepleiere utfører i hjemmebaserte tjenester, og hvordan de benytter sin avanserte kompetanse. Metode: Kvalitativt deskriptivt design ble benyttet. Dybdeintervjuer av seks avanserte kliniske sykepleiere dannet datagrunnlaget i studien. Det ble benyttet kvalitativ innholdsanalyse i bearbeiding av data. Resultater: Resultatet av analysen avdekket fire overordnede kategorier som hver representerer viktige områder hvor sykepleierne brukte sin kompetanse: Rolleutvikling, kunnskapsoverføring, brobygging og klinisk vurdering. Konklusjon: Denne studien viser betydningen av avanserte kliniske sykepleiere sin kompetanse og hvordan de i tillegg til kliniske pasientrettede oppgaver jobber med å styrke kunnskapsnivået i kommunen, bedre samhandling mellom helsetjenestene samtidig som de jobber med kontinuerlig utvikling av sin egen sykepleierrolle for å bedre kommunenes muligheter til å møte pasientenes helsebehov.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectavansert klinisk sykepleienb_NO
dc.subjecthjemmebaserte tjenesternb_NO
dc.titleAvansert klinisk sykepleie i hjemmebaserte tjenester. En kvalitativ studie.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.rights.holderCopyright the Authornb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700nb_NO
dc.source.pagenumber63nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel