Utviklingstraumer- barnehagen som psykisk helsefremmende arena : En kvalitativ studie om hvordan barnehagen kan være en psykisk helsefremmende arena for barn med utviklingstraumer.
Master thesis
View/ Open
Date
2018Metadata
Show full item recordCollections
- Master i pedagogikk [233]
Abstract
Barnehagen er i dag en sentral del av mange barns oppvekst, hvor 91,3% av landets barn
mellom 1-5 år har barnehageplass. Kunnskapsbildet vi har i dag tilsier at utviklingstraumer
er den viktigste enkeltårsaken til mange psykiske lidelser (Albæk & Milde, 2017). Psykiske
lidelser er en stor belastning for samfunnet og den enkelte, hvor barnehagen er en unik
arena til å snu en negativ utvikling tidlig. Denne studien omhandler hvordan barnehagen
kan være en psykisk helsefremmende arena for barn med utviklingstraumer. Barns
individuelle behov står sentralt i dette arbeidet, samtidig som barnet alltid vil påvirkes av
systemet det befinner seg i. På bakgrunn av dette nærmer studien seg feltet med et
individ- og systemperspektiv. Det teoretiske innholdet i studien i tillegg til individ- og
systemperspektivet er basert på teori om utviklingstraumer, tilknytningsteori,
relasjonskompetanse, tidlig innsats og psykisk helsefremmende arbeid i barnehagen.
Studien har et kvalitativt forskningsdesign, hvor brevmetoden er benyttet for å samle inn
empiri. Brevmetoden har gitt studien empirisk data som reflekterer deltakernes egne
stemmer og deres egne skrevne ord (Bjørnsrud & Nilsen, 2018, s. 5). Studien har
forankring i fenomenologisk vitenskapsteori og hermeneutisk vitenskapstradisjon, i
tillegg til en narrativ tilnærming. Hermeneutiske og narrative elementer benyttes som
analyseredskaper i undersøkelsen.
Studiens funn peker på muligheter og utfordringer for at barnehagen skal være en psykisk
helsefremmende arena for barn med utviklingstraumer. Hovedfunnene viser at
systemfaktorer ligger til grunn for at barnehagen skal kunne være en psykisk
helsefremmende arena for barn med utviklingstraumer. Funnene peker på barnehagens
mulighet til tidlig innsats, skape trygghet, gode relasjoner, og gi barn reguleringsstøtte
med toleransevinduet som pedagogisk verktøy. Funn indikerer utfordringer knyttet til
barnehagens bemanning i antall og kompetanse, og personalets holdninger til barn med
sterke følelsesuttrykk. Studien viser at barnehagen har gode muligheter til å være en
psykisk helsefremmende arena for barn med utviklingstraumer, men at dagens ressurser
utfordrer kvaliteten på tilbudet barn får.