dc.contributor.author | Næss, Vanja Ailien | |
dc.date.accessioned | 2019-11-14T15:07:31Z | |
dc.date.available | 2019-11-14T15:07:31Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2628619 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven er en masteroppgave i pedagogikk, med vektlegging på spesialpedagogikk.
Tema for oppgaven er inkluderende opplæring for elever med store og sammensatte
funksjonsnedsettelser. Problemstillingen er som følger:
Hvordan kan elever med store og sammensatte funksjonsnedsettelser få en inkluderende
opplæring når det meste av opplæringen gis i et segregert tilbud?
Problemstillingen belyses ut fra to forskerspørsmål:
1. Hvilke utfordringer møter pedagogene når de skal legge til rette for en inkluderende
opplæring for sine elever
2. Hvilke muligheter for inkludering finnes når opplæringen foregår i et segregert
tilbud?
Det teoretiske rammeverket for oppgaven er forankret i et sosiokulturelt perspektiv på læring.
Videre handler den teoretiske tilnærmingen hovedsakelig om inkludering som et pedagogisk
begrep og hvilke oppgaver skolen står ovenfor når de skal jobbe for å ivareta mangfoldet av
elever og sikre at alle får en likeverdig og inkluderende opplæring. Det er brukt en kvalitativ
tilnærming for å belyse problemstillingen. Fokusgruppeintervju er brukt som metode. Empirien
drøftes ut i fra problemstillingene, og funnene ses opp mot teorigrunnlaget.
Funnene fra fokusgruppeintervjuene indikerer at pedagogene møter store utfordringer når de
skal legge til rette for en inkluderende opplæring for sine elever. De møter det spesielt i forhold
til ledelsen ved skolen, i forhold til mangel på ressurser og i forhold til manglende samarbeid
mellom den ordinære opplæringen og spesialundervisningen. Når det gjelder muligheter for
inkludering selv om opplæringen foregår i et segregert tilbud, vil rammefaktorer og
organisering etter inkluderende prinsipper gi elever med store og sammensatte vansker gode
muligheter for å oppleve en skolehverdag hvor de er fullverdige deltakere i felleskap med
andre, og hvor de opplever å få en opplæring som sikrer dem et faglig og sosialt utbytte. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetet i Sørøst-Norge | nb_NO |
dc.subject | elever | nb_NO |
dc.subject | funksjonsnedsettelser | nb_NO |
dc.subject | inkludering | nb_NO |
dc.title | Inkluderende opplæring for elever med store og sammensatte funksjonsnedsettelser : Barrierer og muligheter for inkludering når opplæringen fås i et segregert tilbud | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.rights.holder | Copyright the Author | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 85 | nb_NO |
dc.description.localcode | MPED-SPPED | |