Karriereveiledning og livsmestring Om danning og verdibasert erkjennelse
Abstract
Masteravhandlingens tema er karriereveiledning og livsmestring. Bakgrunnen for dette valget er et ønske om å supplere den daglige karriereveiledningspraksisen jeg erfarer som rådgiver i den videregående skole. Målet er at arbeidet skal bidra til en mer helhetlig, refleksiv og fellesskapsorientert karriereveiledning. Livsmestring knyttes i avhandlingen til livsmening. Ved å innlemme en eksistensiell dimensjon i det valgte temaet søker jeg en forståelsesorientert kunnskapstilegnelse knyttet til det å være menneske. Avhandlingen tar utgangspunkt i en forståelse av samfunnet som omskiftelig og uforutsigbart og tanken er at en større bevissthet omkring egne verdier vil bidra positivt som «holdeplasser» eller «ståsteder» i møte med det som er usikkert. I arbeidet med det eksistensielle og den danningsmessige dimensjonen legges det til rette for et undringsfelleskap. Med utgangspunkt i et kollektivt syn på det å være menneske og et sosialkonstruktivistisk syn på læring gjennomføres et eksperiment som søker refleksjon omkring livsmening i fellesskap. Eksperimentet relateres med det til en karrierelæringsaktivitet som fordrer en bred forståelse av karrierekompetansebegrepet. Karrierelæringsaktiviteten som gjennomføres, i en andre klasse ved studieforberedende utdanningsprogram, er inspirert av kollektiv narrativ praksis hvor elevene forteller hverandre historier om gylne øyeblikk i livene sine. Basert på elevenes opplevelser av eksperimentet er målet å bidra til økt innsikt i og et bidrag til utvikling av karrierlæringsmetodikk som søker danning og verdibasert erkjennelse.