Femårig masterutdanning for grunnskolelærere - ny og utfordrende
Abstract
Følgeforskningsprosjektet GLU-forsk ble igangsatt sommeren 2018. Prosjektet ser på innføring av femårige grunnskolelærerutdanninger ved USN og vil pågå til det første studentkullet som startet på femårig GLU høsten 2017, har gjennomført sitt studium våren 2022. Dette er den første delrapporten fra prosjektet.
På oppdrag fra ledelsen ved fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap skal prosjektgruppen gjennomføre et følgeforskningsprosjekt på implementering av nye femårige grunnskolelærerutdanninger på masternivå ved Universitetet i Sørøst-Norge.
Grunnskolelærerutdanningene for 1-7 og 5-10 ble fra høsten 2017 femårige utdanninger der de tre første årene er på bachelornivå (syklus 1) og de to siste på masternivå (syklus 2). Formålet med innføring av femårige grunnskolelærerutdanninger er at neste generasjon lærere skal få mer forskningsbasert kunnskap, mer faglig fordypning og mer praksis før de skal ut i jobb. Prosjektet ser på hvilken betydning innføring av femårig utdanning har for opplæringen (undervisning, arbeidsformer, vurderingsformer, praksisopplæring), samt hvordan studenter, faglærere, programkoordinatorer og praksislærere opplever den femårige GLU-masteren ved USN.
Denne delrapporten baserer seg på en spørreundersøkelse til alle studenter som begynte på femårig GLU 1-7 og 5-10 høsten 2017, altså det første kullet. Undersøkelsen ble gjennomført høsten 2018 etter at studentene nettopp var begynt på sitt andre studieår. I tillegg baserer den seg på gruppeintervjuer med 28 studenter og 7 programkoordinatorer. Til slutt i rapporten oppsummeres og diskuteres hovedfunnene i spørreundersøkelsen og intervjuene kort. Vi tar utgangspunkt i fire hovedtemaer i denne oppsummerende drøftingen: (1) rekruttering, (2) organisering og informasjon, (3) profesjonsretting og faglig fordypning og (4) fra fireårig til femårig lærerutdanning på masternivå. I tillegg legger vi frem anbefalinger for hvordan programmet og utdanningen kan utvikles videre.
Denne rapporten er utformet av Eva Maagerø, Tine S. Prøitz, Ellen Rye og Birte Simonsen.
I arbeidet med rapporten har vi hatt samarbeid med Hilde Afdal og Fred Rune Bjørdal ved Høgskolen i Østfold (HiØ). Den samme spørreundersøkelsen og intervjuguiden er brukt ved begge institusjonene, og en tilsvarende rapport som denne foreligger fra HiØ på USNs Skriftsserie.