Implementering av 1:1 iPad i Kongsberg, Larvik og Notodden kommune - første resultater fra ståstedsanalysen
Report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2599494Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
De tre kommunene Kongsberg, Larvik og Notodden har implementert nettbrett som en læringsressurs for alle elever (1:1 iPad). Den foreliggende undersøkelsen gjelder lærernes erfaringer og vurderinger med innføring og bruk av 1:1 iPad ved deres skole. Et nettbasert spørreskjema ble sendt ut til de 999 lærerne i de tre kommunene og 892 lærere besvarte skjemaet (svarprosent:
89.2 %) Datainnsamlingen ble gjennomført i perioden 01.08.2018-10.10.2018.
Undersøkelsens intensjon er å kartlegge hvor lærere, skoler og kommuner befinner seg i prosessen med tilrettelegging av iPad som læringsressurs i undervisningen. Med det som bakgrunn, ble det utformet spørsmål og påstander for å få svar på hva lærerne mener om ulike momenter ved den kommunale implementeringen i skolesektoren.
Spørreskjemaet inneholder 75 spørsmål som er strukturert i fem deler. Ved siden av informasjoner om lærernes bakgrunn (del 1; 8 spørsmål), er det spørsmål til lærernes profesjonsfaglige digitale kompetanse - PfDK1 (del 2; 10 spørsmål), deres bruk av iPad i undervisningen (del 3; 27 spørsmål), deres erfaringer med skoleledelse, klasseledelse og PfDK (del 4; 13 spørsmål) og deres vurderinger av skolens strategi og betingelser for å fremme pedagogisk bruk av iPad (del 5; 17 spørsmål). Alle spørsmål kunne besvares gjennom avkrysning av svaralternativer, i del 4 var det to spørsmål hvor ett av svaralternativene gir anledning til å skrive inn tekst (hybridspørsmål).
De viktigste funnene fra ståstedsanalysen kan sammenfattes under følgende punkter:
Lærernes profesjonsfaglige digitale kompetanse - PfDK
Lærernes bruk av iPad i undervisningen
Lærernes erfaringer med skoleledelse, klasseledelse og PfDK
Lærernes vurderinger av skolens strategi og betingelser for å fremme pedagogisk bruk av iPad