Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWølner, Tor Arne
dc.contributor.authorEgeberg, Gunstein
dc.contributor.authorMoser, Thomas
dc.contributor.authorBjørnsrud, Halvor
dc.contributor.authorAagaard, Toril
dc.date.accessioned2019-05-31T07:16:56Z
dc.date.available2019-05-31T07:16:56Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn2535-5325
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2599494
dc.description.abstractDe tre kommunene Kongsberg, Larvik og Notodden har implementert nettbrett som en læringsressurs for alle elever (1:1 iPad). Den foreliggende undersøkelsen gjelder lærernes erfaringer og vurderinger med innføring og bruk av 1:1 iPad ved deres skole. Et nettbasert spørreskjema ble sendt ut til de 999 lærerne i de tre kommunene og 892 lærere besvarte skjemaet (svarprosent: 89.2 %) Datainnsamlingen ble gjennomført i perioden 01.08.2018-10.10.2018. Undersøkelsens intensjon er å kartlegge hvor lærere, skoler og kommuner befinner seg i prosessen med tilrettelegging av iPad som læringsressurs i undervisningen. Med det som bakgrunn, ble det utformet spørsmål og påstander for å få svar på hva lærerne mener om ulike momenter ved den kommunale implementeringen i skolesektoren. Spørreskjemaet inneholder 75 spørsmål som er strukturert i fem deler. Ved siden av informasjoner om lærernes bakgrunn (del 1; 8 spørsmål), er det spørsmål til lærernes profesjonsfaglige digitale kompetanse - PfDK1 (del 2; 10 spørsmål), deres bruk av iPad i undervisningen (del 3; 27 spørsmål), deres erfaringer med skoleledelse, klasseledelse og PfDK (del 4; 13 spørsmål) og deres vurderinger av skolens strategi og betingelser for å fremme pedagogisk bruk av iPad (del 5; 17 spørsmål). Alle spørsmål kunne besvares gjennom avkrysning av svaralternativer, i del 4 var det to spørsmål hvor ett av svaralternativene gir anledning til å skrive inn tekst (hybridspørsmål). De viktigste funnene fra ståstedsanalysen kan sammenfattes under følgende punkter: Lærernes profesjonsfaglige digitale kompetanse - PfDK Lærernes bruk av iPad i undervisningen Lærernes erfaringer med skoleledelse, klasseledelse og PfDK Lærernes vurderinger av skolens strategi og betingelser for å fremme pedagogisk bruk av iPadnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgenb_NO
dc.relation.ispartofseriesSkriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;27
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.subjectiPadnb_NO
dc.subjectnettbrettnb_NO
dc.subjectIKTnb_NO
dc.subjectgrunnskolernb_NO
dc.subjectundervisningnb_NO
dc.subjectlæringnb_NO
dc.titleImplementering av 1:1 iPad i Kongsberg, Larvik og Notodden kommune - første resultater fra ståstedsanalysennb_NO
dc.typeReportnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO
dc.source.issue27nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/