dc.contributor.author | Wølner, Tor Arne | |
dc.contributor.author | Egeberg, Gunstein | |
dc.contributor.author | Moser, Thomas | |
dc.contributor.author | Bjørnsrud, Halvor | |
dc.contributor.author | Aagaard, Toril | |
dc.date.accessioned | 2019-05-31T07:16:56Z | |
dc.date.available | 2019-05-31T07:16:56Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.issn | 2535-5325 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2599494 | |
dc.description.abstract | De tre kommunene Kongsberg, Larvik og Notodden har implementert nettbrett som en læringsressurs for alle elever (1:1 iPad). Den foreliggende undersøkelsen gjelder lærernes erfaringer og vurderinger med innføring og bruk av 1:1 iPad ved deres skole. Et nettbasert spørreskjema ble sendt ut til de 999 lærerne i de tre kommunene og 892 lærere besvarte skjemaet (svarprosent:
89.2 %) Datainnsamlingen ble gjennomført i perioden 01.08.2018-10.10.2018.
Undersøkelsens intensjon er å kartlegge hvor lærere, skoler og kommuner befinner seg i prosessen med tilrettelegging av iPad som læringsressurs i undervisningen. Med det som bakgrunn, ble det utformet spørsmål og påstander for å få svar på hva lærerne mener om ulike momenter ved den kommunale implementeringen i skolesektoren.
Spørreskjemaet inneholder 75 spørsmål som er strukturert i fem deler. Ved siden av informasjoner om lærernes bakgrunn (del 1; 8 spørsmål), er det spørsmål til lærernes profesjonsfaglige digitale kompetanse - PfDK1 (del 2; 10 spørsmål), deres bruk av iPad i undervisningen (del 3; 27 spørsmål), deres erfaringer med skoleledelse, klasseledelse og PfDK (del 4; 13 spørsmål) og deres vurderinger av skolens strategi og betingelser for å fremme pedagogisk bruk av iPad (del 5; 17 spørsmål). Alle spørsmål kunne besvares gjennom avkrysning av svaralternativer, i del 4 var det to spørsmål hvor ett av svaralternativene gir anledning til å skrive inn tekst (hybridspørsmål).
De viktigste funnene fra ståstedsanalysen kan sammenfattes under følgende punkter:
Lærernes profesjonsfaglige digitale kompetanse - PfDK
Lærernes bruk av iPad i undervisningen
Lærernes erfaringer med skoleledelse, klasseledelse og PfDK
Lærernes vurderinger av skolens strategi og betingelser for å fremme pedagogisk bruk av iPad | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetet i Sørøst-Norge | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;27 | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ | |
dc.subject | iPad | nb_NO |
dc.subject | nettbrett | nb_NO |
dc.subject | IKT | nb_NO |
dc.subject | grunnskoler | nb_NO |
dc.subject | undervisning | nb_NO |
dc.subject | læring | nb_NO |
dc.title | Implementering av 1:1 iPad i Kongsberg, Larvik og Notodden kommune - første resultater fra ståstedsanalysen | nb_NO |
dc.type | Report | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200 | nb_NO |
dc.source.issue | 27 | nb_NO |