Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOlafsson, Brynjar
dc.contributor.authorJoelsdottir, Asdis
dc.date.accessioned2019-03-11T09:42:59Z
dc.date.available2019-03-11T09:42:59Z
dc.date.created2019-01-03T14:18:07Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationTechne series : Research in sloyd education and crafts science. A. 2018, 25 (3), 39-57.nb_NO
dc.identifier.issn1238-9501
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2589521
dc.description.abstractSkolefagene Design og håndverk og Tekstil, har vært obligatoriske fag i grunnskolen på Island siden 1936. Fagene har bakgrunn i husflidstradisjoner og sløyd-ideologien som kom til Island på slutten av det 19 århundre. Nåværende læreplanen for fagene legger vekt på elevenes generelle utvikling, design, innovasjon, bruk av forskjellige materialer, verktøy og teknikker. Den gir læreren mye rom til å påvirke undervisningens innhold og dermed utøve sin faglighet. De siste endringene i læreplanen har imidlertid også ført til mindre tid til fagene design og håndverk og tekstil. Det er også mulig for skoler å velge bort enkelte håndverksfag eller kunstfag og legge mer vekt på andre. Det kan begrense elevers muligheter til å forberede seg for videreutdanning. I lærerutdanningen, får studentene mindre undervisning i fagene en før til tross for krav om mastergrad på grunn av mindre vekt på fagkunnskap og mer vekt på generell pedagogikk. Forskning på design og håndverk og tekstil viser at det er behov for etterutdanning for å imøtekomme nye krav i læreplaner. Det viser seg også at skolene tildeler fagene færre timer en læreplanen tilsier, mest i småskole og på ungdomstrinnet. For at fagene skal fortsatt kunne stå sterke i grunnskolen er det viktig å få flere studenter inn i lærerutdanningen og legge mer vekt på faglig kompetanse for at lærere skal kunne oppfylle læreplanens krav. Forskningen viser at disse fagene er populære i skolen selv om skolene har færre undervisningstimer en læreplanen tilsier. Nåværende læreplan gir lærere og skoleledere mer frelse og det kan være negativt at skoleledere ikke har klar ramme når det gjelder f.eks. undervisningstid for forskjellige fag.nb_NO
dc.description.abstractDesign og håndverkog Tekstil på Islandnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.relation.urihttps://journals.hioa.no/index.php/techneA/article/view/3026
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleDesign og håndverkog Tekstil på Islandnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber39-57nb_NO
dc.source.volume25nb_NO
dc.source.journalTechne series : Research in sloyd education and crafts science. Anb_NO
dc.source.issue3nb_NO
dc.identifier.cristin1649736
cristin.unitcode222,59,5,0
cristin.unitnameInstitutt for estetiske fag
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal