• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i innovasjon og ledelse
  • View Item
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i innovasjon og ledelse
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

De 3 R ̍er: Realistiske, Relevante & Regelmessige samvirkeøvelser.

Håland Johansen, Fredrik
Master thesis
Thumbnail
View/Open
MasteroppgaveJohansen.pdf (2.230Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2583550
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i innovasjon og ledelse [42]
Abstract
Studier av interorganisatorisk samvirke ved ulykker og kriser har økt de siste årene. I denne studien, som er gjort på grunnlag av observasjon og intervjuer med nødetatenes innsatsledere i innsatsleder kommandoplass (ILKO), sammenlignes opplevd samvirke på øvelser med reelle innsatser. Datainnsamlingen pågikk over en periode på åtte måneder. De tre organisasjonene som deltok i studien – politi, brann og helse – opplevde graden av oppnådd samvirke ulikt; fra harmonisk samhandling til elementer av makt- og profesjonskamp, fragmentert beslutningstaking og tvetydighet hva gjelder oppgave- og rollefordeling. Når øvelser ble sammenlignet med reelle innsatser, ble det identifisert at samvirke mellom nødetatene oppleves som mer tydelig på hendelser enn under øvelser. Det ser ut til at samvirkeøvelser forbedrer interorganisatorisk samvirke på reelle innsatser ved at øvelsene styrker de uformelle strukturene mellom mannskapene. Øvelsene fører til at innsatslederne oppnår en mer lyttende og delegerende adferd, kjennskap og vennskap til hverandre, i tillegg til at det etableres et felles språk som gjør kommunikasjonen mer effektiv. Det ser også ut til at øvelser utvikler, som en bieffekt, en samvirkekultur og etablerer institusjonelle prosedyrer som legger til rette for et kulturelt klima som forbedrer innsatslederne i reelle innsatser. Implikasjonen fra undersøkelsen er at muligheten for å etablere og utvikle relasjoner gjennom øvelser (eller på andre samvirkearenaer) er mer verdifullt enn formell læring som forberedelse til reelle innsatser.
Publisher
Universitetet i Sørøst-Norge

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit