«Kobla jo og sånt, og lærte mye nytt!» En kvalitativ studie av ungdomsskoleelevers erfaringer ved utprøving av utdanningsprogram
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2559579Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien undersøker erfaringene tiendeklasselever har med utprøving av utdanningsprogram i videregående skole. Hovedtemaet er hvordan elevenes karrierekompetanse kommer til syne ved besøksdager i videregående skole. Samtidig har det vært et blikk på elevenes karrierelæring ved besøksdagene. CMS-perspektivet utgjør rammen for forskningsspørsmålene og oppgaven. Det blir brukt teori fra karriereveiledningsfeltet og generell læringsteori i oppgaven. Empirien består av kvalitative intervju med fire fokusgrupper og to parintervju, og omfattet totalt 28 elever. Studien viser at utprøving av utdanningsprogram har innvirkning på prosessen med å velge utdanningsprogram. Utprøving av utdanningsvalg bidrar til større sikkerhet for beslutninger om hvilket utdanningsprogram ungdomsskoleelevene skal velge. Informantene fikk god informasjon og større trygghet ved overgang til videregående skole etter utprøving. Mestringsforventning (Self-efficasy) påvirker generelt elevenes beslutning om valg av utdanningsprogram. Konkrete erfaringer er grunnlaget for hvordan informantene ser på seg selv og sine muligheter i utdanningslivet. Noen informanter fortalte at utprøving av utdanningsprogram fikk avgjørende betydning for valget av utdanningsprogram til videregående skole. Utprøving av utdanningsprogram setter i gang prosesser som gjør at elevene lærer seg å håndtere sin karriere, og dermed skjer det karrierelæring hos elevene.