Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEikeland, Mardon
dc.date.accessioned2018-08-28T09:25:32Z
dc.date.available2018-08-28T09:25:32Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2559579
dc.description.abstractDenne studien undersøker erfaringene tiendeklasselever har med utprøving av utdanningsprogram i videregående skole. Hovedtemaet er hvordan elevenes karrierekompetanse kommer til syne ved besøksdager i videregående skole. Samtidig har det vært et blikk på elevenes karrierelæring ved besøksdagene. CMS-perspektivet utgjør rammen for forskningsspørsmålene og oppgaven. Det blir brukt teori fra karriereveiledningsfeltet og generell læringsteori i oppgaven. Empirien består av kvalitative intervju med fire fokusgrupper og to parintervju, og omfattet totalt 28 elever. Studien viser at utprøving av utdanningsprogram har innvirkning på prosessen med å velge utdanningsprogram. Utprøving av utdanningsvalg bidrar til større sikkerhet for beslutninger om hvilket utdanningsprogram ungdomsskoleelevene skal velge. Informantene fikk god informasjon og større trygghet ved overgang til videregående skole etter utprøving. Mestringsforventning (Self-efficasy) påvirker generelt elevenes beslutning om valg av utdanningsprogram. Konkrete erfaringer er grunnlaget for hvordan informantene ser på seg selv og sine muligheter i utdanningslivet. Noen informanter fortalte at utprøving av utdanningsprogram fikk avgjørende betydning for valget av utdanningsprogram til videregående skole. Utprøving av utdanningsprogram setter i gang prosesser som gjør at elevene lærer seg å håndtere sin karriere, og dermed skjer det karrierelæring hos elevene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectkarriereveiledningnb_NO
dc.subjectungdomskolenb_NO
dc.title«Kobla jo og sånt, og lærte mye nytt!» En kvalitativ studie av ungdomsskoleelevers erfaringer ved utprøving av utdanningsprogramnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumber94 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel