dc.description.abstract | Bakgrunn: Det finnes lite kunnskap om hvordan brannkonstabler erfarer møter med
utfordrende hendelser og hvordan de opplever fenomenet mestring i møte med
utfordrende hendelser. Slik kunnskap kan bidra til at brannkonstabler, deres ledere og
andre i tilsvarende yrkesgrupper kan bli med bevisst på hvordan det er å møte
utfordrende hendelser og mestre disse hendelsene. Kunnskapen kan brukes i
forebyggende arbeid for de som er ute for utfordrende hendelser.
Hensikt: Å bidra til økt kunnskap om hvordan brannkonstabler opplever og erfarer
psykisk utfordrende hendelser og hvordan de mestrer disse hendelsene.
Metode: Studien har et induktivt, beskrivende design. Datainnsamlingen ble
gjennomført høsten 2017 ved hjelp av narrative intervjuer av fem brannkonstabler fra
heltid- og deltidsstillinger. Lydopptak av intervjuene ble transkribert i sin helhet og er
analysert i tråd med fenomenologisk metode.
Funnene: Hovedfunnene som utpekte seg som viktige for brannkonstablenes mestring
ble kategorisert i tre deler: overlevelsesstrategier, det å se hverandre og gjøre hverandre
gode og til sist det å lære i praksis.
Oppsummering: Studien viser et behov for økt oppmerksomhet og kunnskap innen
psykisk helse blant brannkonstabler. Det etterlyses informasjon og opplæring på disse
områdene. Det fremkommer at brannkonstablene savner kunnskap om psykisk helse i
forbindelse med krisereaksjoner som kan oppstå i forbindelse med psykisk utfordrende
hendelser. Opplæring og informasjon kan for eksempel være et slags oppslagsverktøy
over hendelser og en liste over reaksjoner som kan oppstå under hendelser.
Viktigheten av å ha en ordentlig gjennomgang av de utfordrende hendelsene i etterkant
viste seg å være svært sentral. Samtidig ønsket brannkonstablene forebyggende arbeid
med gjentatte praktiske øvelser, samtaler, undervisning i klasserom og fellestreninger.
Teoretisk forankring: Utgangspunktet for oppgaven er Antonovskys lære om
Salutogenese og WHO sine retningslinjer for helsefremmende arbeid. | nb_NO |