• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i klinisk helsearbeid
  • View Item
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i klinisk helsearbeid
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Brannkonstabler og deres møte med utfordrende hendelser: En kvalitativ studie med brannkonstablers erfaringer fra utfordrende hendelser og deres mestring av hendelsene.

Kvam, Cathrine Koch
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Master2018.Kvam.pdf (1.485Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2503149
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i klinisk helsearbeid [90]
Abstract
Bakgrunn: Det finnes lite kunnskap om hvordan brannkonstabler erfarer møter med

utfordrende hendelser og hvordan de opplever fenomenet mestring i møte med

utfordrende hendelser. Slik kunnskap kan bidra til at brannkonstabler, deres ledere og

andre i tilsvarende yrkesgrupper kan bli med bevisst på hvordan det er å møte

utfordrende hendelser og mestre disse hendelsene. Kunnskapen kan brukes i

forebyggende arbeid for de som er ute for utfordrende hendelser.

Hensikt: Å bidra til økt kunnskap om hvordan brannkonstabler opplever og erfarer

psykisk utfordrende hendelser og hvordan de mestrer disse hendelsene.

Metode: Studien har et induktivt, beskrivende design. Datainnsamlingen ble

gjennomført høsten 2017 ved hjelp av narrative intervjuer av fem brannkonstabler fra

heltid- og deltidsstillinger. Lydopptak av intervjuene ble transkribert i sin helhet og er

analysert i tråd med fenomenologisk metode.

Funnene: Hovedfunnene som utpekte seg som viktige for brannkonstablenes mestring

ble kategorisert i tre deler: overlevelsesstrategier, det å se hverandre og gjøre hverandre

gode og til sist det å lære i praksis.

Oppsummering: Studien viser et behov for økt oppmerksomhet og kunnskap innen

psykisk helse blant brannkonstabler. Det etterlyses informasjon og opplæring på disse

områdene. Det fremkommer at brannkonstablene savner kunnskap om psykisk helse i

forbindelse med krisereaksjoner som kan oppstå i forbindelse med psykisk utfordrende

hendelser. Opplæring og informasjon kan for eksempel være et slags oppslagsverktøy

over hendelser og en liste over reaksjoner som kan oppstå under hendelser.

Viktigheten av å ha en ordentlig gjennomgang av de utfordrende hendelsene i etterkant

viste seg å være svært sentral. Samtidig ønsket brannkonstablene forebyggende arbeid

med gjentatte praktiske øvelser, samtaler, undervisning i klasserom og fellestreninger.

Teoretisk forankring: Utgangspunktet for oppgaven er Antonovskys lære om

Salutogenese og WHO sine retningslinjer for helsefremmende arbeid.
Publisher
Høgskolen i Sørøst-Norge

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit