Erfaringer fra prosjektet ‘Pusterommet’ i to folkebiblioteker i Vestfold: Bruk av servicedesign for å la ungdom medvirke i utvikling av biblioteket som sosial møteplass, i et folkehelseperspektiv
Abstract
Vestfold fylkesbibliotek fikk i 2016 midler fra Nasjonalbiblioteket, for å gjennomføre et prosjekt for å involvere ungdommer aktivt i å utvikle folkebiblioteket i retning av å oppleves som mer relevant for ungdommer som målgruppe. Prosjektet ‘Pusterommet’ ble startet opp våren 2016, med to prosjektbibliotek, Sandefjord og Horten. Målet for Pusterommet har vært å sikre et bedre og mer relevant bibliotektilbud samt øke bibliotekbruken ved hjelp av aktiv medvirkning og deltakelse fra ungdommer i alderen 15-25 år. Dette målet er forankret i Bibliotekplan Vestfold, i Fylkeskommunens Strategiske Kultur -og idrettsplan, og i planverket til Folkehelse i Vestfold fylkeskommune. Prosjekt Pusterommet er også initiert ut fra motivet om å bidra til det forebyggende kommunale folkehelsearbeidet mot psykisk helse for ungdom. Til grunn ligger ideen om at folkebiblioteket som ikke-stigmatiserende, demokratisk møteplass med rom for opplysning, aktiv formidling og uformell læring, er en ubrukt ressurs som potensialt kan bidra til økt livskvalitet og bedre helse for målgruppen.