dc.contributor.author | Tvedten, Sigrunn | |
dc.date.accessioned | 2018-06-07T13:56:41Z | |
dc.date.available | 2018-06-07T13:56:41Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7860-328-4 | |
dc.identifier.issn | 2535-5325 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2500904 | |
dc.description.abstract | Vestfold fylkesbibliotek fikk i 2016 midler fra Nasjonalbiblioteket, for å gjennomføre et prosjekt for å involvere ungdommer aktivt i å utvikle folkebiblioteket i retning av å oppleves som mer relevant for ungdommer som målgruppe. Prosjektet ‘Pusterommet’ ble startet opp våren 2016, med to prosjektbibliotek, Sandefjord og Horten. Målet for Pusterommet har vært å sikre et bedre og mer relevant bibliotektilbud samt øke bibliotekbruken ved hjelp av aktiv medvirkning og deltakelse fra ungdommer i alderen 15-25 år. Dette målet er forankret i Bibliotekplan Vestfold, i Fylkeskommunens Strategiske Kultur -og idrettsplan, og i planverket til Folkehelse i Vestfold fylkeskommune. Prosjekt Pusterommet er også initiert ut fra motivet om å bidra til det forebyggende kommunale folkehelsearbeidet mot psykisk helse for ungdom. Til grunn ligger ideen om at folkebiblioteket som ikke-stigmatiserende, demokratisk møteplass med rom for opplysning, aktiv formidling og uformell læring, er en ubrukt ressurs som potensialt kan bidra til økt livskvalitet og bedre helse for målgruppen. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetet i Sørøst-Norge | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;1 | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ | |
dc.subject | Folkehelse | nb_NO |
dc.subject | Ungdom | nb_NO |
dc.subject | Servicedesign | nb_NO |
dc.subject | Bibliotek | nb_NO |
dc.title | Erfaringer fra prosjektet ‘Pusterommet’ i to folkebiblioteker i Vestfold: Bruk av servicedesign for å la ungdom medvirke i utvikling av biblioteket som sosial møteplass, i et folkehelseperspektiv | nb_NO |
dc.type | Report | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220 | nb_NO |