Hva motiverer unge til å fullføre videregående skole? En kvalitativ studie av ungdoms skolemotivasjon
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2490135Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn for valg av tema:
Det norske arbeidsmarkedet stiller i dag høyere krav til arbeidstakers kvalifikasjoner
enn tidligere og utdanning regnes som en stadig viktigere faktor for å komme inn på
arbeidsmarkedet . Å ikke fullføre videregående opplæring, den laveste formen for
frivillig utdanning, sees som risiko en for å bli ekskludert fra arbeidslivet og er
forbundet med dårligere helse (Frønes, 2010). De samfunnsmessige kostnadene ved
frafall er estimert til å koste om lag 5 milliarder kroner årlig per årskull. En økning i
gjennomstrømningen i videregående opplæring synes å være positivt på både individ og
samfunnsnivå. En økt gjennomstrømningen med 10 prosent poeng, det vil si at 80% av
elevene gjennomfører videregående istedenfor 70 % , er det beregnet en
samfunnsmessig kostnad besparelse på et beløp mellom 5,4 og 8,8 milliarder årlig
(Utdanningsforskning, 2015). Det er uttalt politisk mål å redusere frafallet i
videregående opplæring (Utdanningsforbundet, 2009). I artikkelen «Brukte 726 mill. på
å stoppe frafall - elever dropper ut som før» fra Verdens Gang, fremkommer det at
mange tiltak har vært iverksatt for å forhindre frafall i videregående skole, men at det
fremdeles er 1 av 3 elever som faller fra (Ertesvåg, 2015). De iverksatte tiltakene ser
ikke ut til fungere. Kunnskapsminister Røe Isaksen kommenterer saken og sier at han
vil sette i gang en rekke forskningsprosjekter for å finne ut hvilke tiltak som fungerer.
Han minner om at det vil være god samfunnsøkonomi om flere elever gjennomfører
videregående og forteller at en av problemstillingene med frafallet er at mange av
elevene som dropper ut ofte havner på NAV og blir kostnad for samfunnet.
NAV (2016) skriver at Telemark ligger i Norgestoppen i antall uføretrygdede i
befolkningen, spesielt i forhold til de unge. Per 01.07.2016 var Telemark det fylke med
4 høyest andel uføretrygdede med 11,7. Til sammenligning hadde Akershus den laveste
andelen med 6,6 prosent. I aldersgruppen 18 -29 år, som representerer «de unge», er
Telemark det fylket med nest høyest andel uføretrygdede. Andelen «unge
uføretrygdede» er en økende tendens. Vi vet at manglende utdanningskompetanse er forbundet med økt risiko for å ikke komme inn på arbeidsmarkedet, og det er
bekymringsfullt at så mange som 41 % av elever på yrkesfag står uten formell
kompetanse etter fem år (Berntsen, 2016). Fokuset i denne avhandlingen har vært hva
unge i videregående utdanning selv beskriver som motiverende på yrkesrettet
utdanning. Avhandlingen er skrevet under rammene til det longitudinelle
forskningsprosjektet «Ungdom, gjennomføring og skoleavbrudd i Telemark». Prosjektet
følger ungdom rekruttert fra videregåendeskole og NAV over en 10 års periode.
Studiens formål er å samle inn prosessuelldata over tid og gjennom det granske forløp
som leder til frafall eller gjennomstrømning i videregående skole. Studiens
problemstilling er: «Hva er det som gjør at det blant ungdom med tilsynelatende samme
forutsetninger, er det noen som gjennomfører, mens andre opplever avbrudd?» Min
avhandling knyttet seg til det longitudinelle prosjektet i 2014 og bygger på data fra
prosjektets første og andre år.
Problemstilling:
Avhandlingen fokuserer på informantens beskrivelser av forhold som har bidratt til økt
motivasjon i videregående opplæring, og har følgende problemstilling: Videregående er
unges første møte med valg av utdanning. Hva forteller informantens livshistorier om
skolemotivasjon i den videregående skolen?
Metode:
Den valgte metoden for å samle inn datamateriell er felles for alle deltakerne i
prosjektet. Hvert år rekrutteres de samme informantene av prosjektledere eller nye
studenter som har fått opplæring i den aktuelle metoden. Det er valgt ustrukturert
intervju som metode basert på en narrativ og hermeneutisk teori hvor hvert intervju
behandles som deltakende observasjon (Geir H Moshuus & Bunting). Intervjuene tok
utgangspunkt i en ferdig utfylt tema-guide. Det var totalt 7 temaer som måtte
gjennomgås under intervjuene. Det var en fleksibel struktur på intervjueguiden. Etter
hvert intervju ble det nedskrevet et utfyllende erindringsnotat. Gjennom samtalene
skulle vi forsøke å få et innblikk i informantens livshistorie og få tak i beskrivelser som
informantene peker på som betydningsfulle.