Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGrøgaard, Jens Brandi
dc.contributor.authorArnesen, Clara Åse
dc.date.accessioned2018-02-23T10:18:07Z
dc.date.available2018-02-23T10:18:07Z
dc.date.created2017-01-05T17:22:54Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationTidsskrift for ungdomsforskning. 2016, 16 (2), 42-68.nb_NO
dc.identifier.issn1894-1036
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2486687
dc.description.abstractArtikkelen diskuterer om utviklingen av kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner fra 5. trinn i grunnskolen til første år i videregående (Vg1) skyldes at jenters og gutters kognitive ferdigheter modnes i ulik takt (modningshypotesen). Observerte kjønnsforskjeller i prestasjoner fra 5. trinn til Vg1 er i overensstemmelse med modningshypotesen. Med utgangspunkt i registerdata for grunnskolekull 2010–2011 undersøkes det om den reduserte kjønnsforskjellen som registreres i Vg1 i hovedsak skyldes ulik karaktersettingspraksis på yrkesfaglige og studiespesialiserende utdanningsprogrammer (seleksjon). Analysen viser at reduksjonen i kjønnsforskjeller i Vg1 primært skyldes at gutter og jenter velger ulike utdanningsprogrammer, og at gutter er overrepresentert på programmer med best prestasjonsutvikling.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.relation.urihttps://journals.hioa.no/index.php/ungdomsforskning/article/view/1893/1708
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleKjønnsforskjeller i skoleprestasjoner: Ulik modning?nb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.rights.holder2016 Jens B. Grøgaard, Clara Åse Arnesennb_NO
dc.source.pagenumber42-68nb_NO
dc.source.volume16nb_NO
dc.source.journalTidsskrift for ungdomsforskningnb_NO
dc.source.issue2nb_NO
dc.identifier.cristin1421937
cristin.unitcode222,57,4,0
cristin.unitnameInstitutt for økonomi, historie og samfunnsvitenskap
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal