Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFøsker, Line Ingjerd Rønning
dc.date.accessioned2017-12-12T13:59:30Z
dc.date.available2017-12-12T13:59:30Z
dc.date.created2015-10-20T14:33:50Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationNordisk Barnehageforskning. 2015, 10 (4), 1-20.nb_NO
dc.identifier.issn1890-9167
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2470856
dc.description.abstractDenne oversiktsartikkelen gir en presentasjon av 16 internasjonale forskningsarbeider som ser på barns romforståelse i en barnehagekontekst. Arbeidene består av 14 vitenskapelige artikler, en bok og en doktorgrad, og disse ble funnet gjennom systematiske søk i flere større databaser og relevante digitale og analoge tidsskrift. Artikkelen gir en kort presentasjon av de ulike arbeidenes metode, hovedfunn og didaktiske vinkling. Når det gjelder barns utvikling av romforståelse har en majoritet av studiene fokus på hvordan dette kan belyses ved å studere og stimulere barns konstruksjonslek. For de studiene som ser på pedagogens rolle i arbeid med romforståelse legges det mest vekt på kommunikasjon, både planlagt og spontan kommunikasjon. Oversiktsartikkelen drøfter deretter hvilken betydning disse arbeidene kan ha for arbeidet med romforståelse i norske barnehager. Det kan se ut som at videre forskning bør vektlegge barnehagelærerens bruk av materiell, hvordan man planlegger arbeid med visualisering og orientering, og hvordan et økt fokus på romforståelse kan støtte barnehagelærerens arbeid med å iverksette den norske rammeplanens intensjoner på området.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titlePå leit etter grunnlag for norske barnehagers matematikkdidaktiske arbeid med romforståelse : et systematisk søk på forskning om barns utvikling av romforståelse gjort i barnehagekonteksten 1995-2010nb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber1-20nb_NO
dc.source.volume10nb_NO
dc.source.journalNordisk Barnehageforskningnb_NO
dc.source.issue4nb_NO
dc.identifier.doi10.7577/nbf.1432
dc.identifier.cristin1282027
cristin.unitcode222,59,1,0
cristin.unitnameInstitutt for matematikk og naturfag
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal