Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNordtømme, Solveig
dc.date.accessioned2017-12-11T14:36:54Z
dc.date.available2017-12-11T14:36:54Z
dc.date.created2015-11-09T14:38:49Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationNordisk Barnehageforskning. 2015, 10 (4), 1-14nb_NO
dc.identifier.issn1890-9167
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2470439
dc.description.abstractDenne artikkelen diskuterer et ontologisk grunnlag og er en teoretisk utforskning av rom og materialitet som en pedagogisk ressurs i barnehagen. Oppmerksomheten er rettet mot barns lekeerfaringer i samspill med rom og materialitet, og hvordan barn bruker og skaper rom. Metaforene hovedrom, mellomrom, og bakrom (inspirert fra Erving Goffman, 1969), som danner studiens hovedfunn, blir brukt som et bakteppe for problemstilling og analyser av det empiriske materialet fra to barnehager. Maurice Merleau-Ponty publikasjoner The Phenomenology of Perception (Merleau-Ponty, 1962) med sitt fokus på kroppslig erfaring i levd rom, blir brukt sammen med begreper fra Latours aktør-nettverksteori (Latour 2005) til å utforske hvordan rom og materialitet kan være pedagogiske ressurser. Artikkelens kunnskapsbidrag er å presentere et teoretisk verktøy for barnehageprofesjonen og kunnskaper om lekens betydning i barns hverdag i barnehagen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleEn teoretisk utdyping av rom og materialitet som pedagogisk ressurs i barnehagennb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber1-14nb_NO
dc.source.volume10nb_NO
dc.source.journalNordisk Barnehageforskningnb_NO
dc.source.issue4nb_NO
dc.identifier.doi10.7577/nbf.1429
dc.identifier.cristin1287433
cristin.unitcode222,59,7,0
cristin.unitnameInstitutt for pedagogikk
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal