dc.contributor.author | Tønnessen, Siri | |
dc.contributor.author | Lillemoen, Lillian | |
dc.contributor.author | Gjerberg, Elisabeth | |
dc.date.accessioned | 2017-12-08T12:00:22Z | |
dc.date.available | 2017-12-08T12:00:22Z | |
dc.date.created | 2016-09-28T15:47:47Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Etikk i praksis. 2016, 10 (1), 75-90. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1890-3991 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2469771 | |
dc.description.abstract | Siden 2007 har HOD og KS satset store ressurser på prosjektet «Samarbeid om etisk kompetanseheving» i kommunale helse- og omsorgstjenester. Hensikten med prosjektet har vært å heve de ansattes etiske kompetanse, og ett av de iverksatte tiltakene har vært å etablere refleksjonsgrupper i etikk. Denne artikkelen er basert på en evaluering av arbeidet i refleksjonsgruppene med fokus på hvordan etikkveilederen, også kalt fasilitator, beskriver arbeidet i gruppene. Hensikten med studien var å utvikle kunnskap om hvordan arbeidet med etikk-refleksjon foregår, samt å diskutere om måten det arbeides på kan forventes å bidra til etisk kompetanseheving blant gruppemedlemmene. Vinteren 2012 gjennomførte vi fokusgruppeintervju i åtte kommuner med ansatte fra ulike deler av den kommunale helse- og omsorgstjenesten, ett intervju i hver kommune, til sammen 33 personer. Data ble analysert og fortolket i tråd med hermeneutisk metode. Resultatene viser at de i refleksjonsgruppene diskuterer alt fra verdier, begreper, fiktive case, dilemmaer til vanskelig situasjoner fra egen praksis. Refleksjonsmetodene varierer i spennet fra fri diskusjon til en strukturert samtale. Fasiltatorenes helsefaglige grunnutdanning og kunnskap om etikk og refleksjon ser ut til å være avgjørende faktorer for om refleksjonsgrupper i etikk mest fungerer som et pusterom, eller blir en læringsarena for etisk kompetanseheving. Resultatene diskuteres i lys av lærings- og refleksjonsteori. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Refleksjonsgrupper i etikk: "Pusterom" eller læringsarena? | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 75-90 | nb_NO |
dc.source.volume | 10 | nb_NO |
dc.source.journal | Etikk i praksis | nb_NO |
dc.source.issue | 1 | nb_NO |
dc.identifier.doi | 10.5324/eip.v10i1.1844 | |
dc.identifier.cristin | 1387102 | |
cristin.unitcode | 222,56,1,0 | |
cristin.unitname | Institutt for sykepleie- og helsevitenskap | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |