dc.description.abstract | Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i spørsmålet om hva pedagoger legger vekt på i overgangen fra barnehage til skole for barn som mottar spesialpedagogisk hjelp. Gjennom fokusgruppeintervjuer har jeg hentet inn empiri for å belyse dette. Etter koding av empirien var det tre tema som ble spesielt interessante, hvilke aktører som deltar i prosessen, hvilke overgangsaktiviteter som vektlegges og hvordan det legges til rette for en prosess. I tillegg kom betydningen av innovasjon fram. Overgangen fra barnehage til skole er et tema som er i søkelyset både politisk, i forskning og i institusjonene barna er. Overgangen kan være en god erfaring for endringer som skal skje senere i livet, derfor er det viktig at det planlegges, tilrettelegges og evalueres. Med bakgrunn i min analyse av studiens datamateriale kan det se ut til at det spesialpedagogiske arbeidet gjør at overgangen blir ekstra gode, da pedagogene har mye fokus på det arbeidet som gjøres. | nb_NO |