Elevmedvirkning i utdanningsvalg En studie av elevers opplevelse av medvirkning og aktiv deltakelse i gruppebaserte karriererelaterte veiledningsprosesser
Abstract
Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i et undervisningsopplegg i utdanningsvalg på 10.trinn. Det er i dette faget jeg mener det ville være mulig å forløse de iboende ressursene hver enkelt elev i seg selv besitter, i mye større grad enn vi til nå har gjort. Jeg ønsker å synliggjøre potensialet og ressursene jeg mener finnes i ungdommene, slik at disse ressursene kommer fellesskapet til gode i en delingskultur. I dette forskningsprosjektet har jeg forsøkt å skape et trygt og engasjerende læringsfellesskap der elevene, gjennom mer kollektive og elevaktiviserende veiledningsformer og metoder, kan utvikle seg individuelt gjennom samspill med hverandre. Forskningsprosjektets problemstilling er: • Hvordan opplever elevene medvirkning og aktiv deltakelse i karriererelaterteveiledningsprosesser i faget utdanningsvalg? Pedagogisk sol og mini-logger er benyttet som metode for å få svar på forskningsspørsmålene og problemstillingen. På grunnlag av fortolket empiri fra seks 10.klasser har jeg trukket mine konklusjoner. Foruten å besvare problemstillingen, dokumenterer funnene hvilke motivasjonsfaktorer elevene synes er viktige for å skape aktiv medvirkning og deltakelse, og også hvordan veileder kan bidra til å skape et positivt læringsfellesskap. I hovedsak dokumenterer oppgaven hvordan visse betingelser influerer på elevenes medvirkning og deres opplevelse av medvirkning og aktiv deltakelse i karrierrelaterte veiledningsprosesser i utdanningsvalg