Browsing Master i karriereveiledning by Author "Holm-Nordhagen, Anne"
Now showing items 1-11 of 11
-
Bygge broer for å mestre livet
Valla, Lisbeth (Master thesis, 2021)I lys av utviklingen i samfunnet har skolen blitt et sted hvor det er viktig å være og ikke bare et sted for å lære. Etter 15 år som miljøterapeut på en barneverninstitusjon, har jeg erfart og observert hvordan målgruppen ... -
Et våkent øye
Bloom, Linda Elaine (Master thesis, 2021)Sammendrag Denne masteroppgaven er forankret i et eksplorerende design som handler om å gå inn i et lite utforsket felt (Befring, 2015). Oppgavens problemstilling og forskningsspørsmål har derfor blitt til i møte med ... -
Fire ungdommers erfaringer fra arbeidslivsfag-ett år etterpå. Hvordan spiller arbeidslivsfag en rolle i ungdommers valg av videregående utdanningsprogram.?
Tobiassen, Linda (Master thesis, 2021)I denne oppgaven har jeg dukket ned i elevenes egne historier om arbeidslivsfag ved Åssiden videregående skole, skoleåret 2019/2020, og gjengir noen av deres opplevelser av dette skoleåret og overgangen til videregående ... -
Gutter i Helse- og oppvekstfag: Hvilke forhold har betydning for hvordan de forstår utviklingen og konstruksjonen av egen karriere? Og hvordan kommer kjønnsperspektivet frem i deres karrierenarrativer?
Dønåsen, Frank (Master thesis, 2024)Jeg har intervjuet fem gutter som har valgt Helse- og oppvekstfag og er underveis eller ferdig med sin læretid i fire ulike fagutdanninger. Bakgrunnen er at andelen gutter i disse yrkene er relativt lav. Formålet har vært ... -
«Han ga meg en trygg hverdag – skolen ble ikke bare et ork»: En kvalitativ studie av førsteårsstudenters begrunnelser og refleksjoner knyttet til grunnskolelærerutdanning som karrierevalg
Tveitan, Gro Benedikte (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvilke grunner et utvalg førsteårsstudenter ved Grunnskolelærerutdanningen 1.- 7. trinn ved Universitetet i Sørøst-Norge, campus Notodden, oppgir når de forteller om hva om motiverer dem for ... -
Hvordan kan Appreciative Inquiry (AI) bidra til elevenes karrierelæring i videregående skole
Helgestad, Dag Frode (Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven har til hensikt å vise hvordan Appreciative Inquiry (AI) kan bidra til elevenes karrierelæring i videregående skole, og undersøker hvordan elever og kontaktlærer på vg1 yrkesfag opplever dette. Ved å ... -
"Jeg tenker ikke over at jeg har en karriere egentlig - jeg har bare en jobb."
Grinde, Ingebjørg (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven belyser hvordan fem lærere i grunnskolen forstår karrierebegrepet i relasjon til seg selv og sin egen profesjonsutøvelse. Selve utgangspunktet for studien ligger i den offentlige utredningen NOU 2022:13 ... -
Kvalitet i karriereveiledning for minoritetsspråklige innvandrere
Kristoffersen, Trond Kent Olvar (Master thesis, 2023)I denne masteravhandlingen har jeg foretatt en kritisk analyse av rapporten Kvalitet i karriereveiledning i skolen (HK-dir 2022) og kap. 1 av Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning (Kompetanse_Norge 2020b). ... -
Mi historie - di karriere
Høgi, Ann Helen (Master thesis, 2023)NAV Kontaktsenter (NKS) er, saman med NAV-kontora, NAV si førsteline, og eit av dei største og mest avanserte kontaktsentera i Noreg. I 2022 hadde rettleiarane 5,4 millionar brukarmøter. Samfunnsoppdraget til NAV er å gi ... -
Min kompetanse - et selvevalueringsverktøy
Omnes, Mette (Master thesis, 2021)Denne oppgaven handler om hvordan ti ansatte fra to bedrifter i karriereveiledningsfeltet erfarer selvevalueringsverktøyet Min kompetanse i bruk og hva de blir bevisste på i dialog i fokusgruppe-intervju med sine ... -
Valg eller læring ? Ja takk begge deler!
Phillips, Trude Skarstein (Master thesis, 2021)Temaet for masteravhandlingen er gruppeveiledning som utgangspunkt for karrierelæring frem mot valg av høyere utdannelse. Den teoretiske rammen er sosiokulturell karrierelæringsteori knyttet til karrierelæring og valg. ...