Om klangen i durspillet. Durspillets historie og konstruksjon / Samtaler med musikere, instrumentmakere og andre om hvorfor instrumentet klinger som det gjør
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2451111Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Problemstilling: Hva «lagar låten» i et durspill?
Formål: Undersøke mulige årsaker til klangforskjeller mellom ulike durspill med
utgangspunkt i durspillets konstruksjon og klangprinsipp og samtaler med musikere,
instrumentmakere og fagpersoner innen akustikk og beslektede områder.
Avhandlingen fokuserer på tre hovedområder:
1) Durspillets – og særlig fritungeprinsippets historie
Det finnes to typer av fritungeinstrumenter: den asiatiske, som strekker seg 4000 år tilbake
i tid, og den vestlige, som er av nyere dato (oppfunnet ca. år 1800).
2) Durspillets konstruksjon og lydprinsipp
Durspillets hovedkomponenter og deres funksjon er beskrevet. Stemmene, som den antatt
viktigste komponenten for klang og klangkvalitet, er viet størst oppmerksomhet.
3) Oppfatninger om klangen i durspillet, herunder mulige årsaker til klangforskjeller, samt
en vurdering av de ulike oppfatningene.
Metode: Undersøkelsesmetoden er kvalitativ.
Praktisk del: Intervju med et antall utvalgte personer i inn- og utland (Norge, Sverige,
Tyskland og Frankrike) om durspillet og klangen i det; «i lære» hos instrumentmakere.
Utøvende del: Deltakelse på kappleiker, spilling sammen med / for andre + dansespilling.
Konklusjon: Det hersker til dels svært divergerende oppfatninger mellom særlig musikere
på den ene siden og instrumentmakere på den andre om hva som er årsaken(e) til
klangforskjeller mellom ulike durspill.
De ulike oppfatningen skyldes dels uenighet om hvilke faktorer og komponenter som har
betydning for klangen og klangfargen i et durspill / trekkspill, dels «romantiske»
forestillinger, særlig i musikergruppen, om hva som «lagar låten» i et musikkinstrument –
uavhengig av type.