"Her har vi masse muligheter!" Evaluering av et samarbeidsprosjekt om utdanning for ungdom med kort botid i Norge: Samarbeid mellom Buskerud fylkeskommune/Åssiden videregående skole og Introduksjonssenteret i Drammen
Abstract
Denne evalueringsrapporten omhandler et samarbeidsprosjekt mellom Buskerud fylkeskommune/Åssiden videregående skole og Introduksjonssenteret i Drammen kommune. Fylkes-kommunen har lenge sett behovet for å gjennomføre gode tiltak for elevgruppen ungdom 16-22 år med kort botid i Norge, og spesielt de som går på grunnskole i voksenopplæringens regi (Introduksjonssenteret). Gjennom prosjektet Kompetanse for mangfold5 fikk fylkeskommunen midler som muliggjorde utprøving av konkrete organisatoriske grep. Høsten 2015 ble lærere og 30 elever i alderen 16-22 år fra Introduksjonssenteret lokalisert på Åssiden videregående skole. Prosjektet går over skoleåret 2015/2016.
Gjennom prosjektet ser vi at tilstedeværelsen hos elevene i grunnskoletilbudet har økt betraktelig. Elever trives også bedre på skolen når de får være sammen med jevnaldrende og de skaper relasjoner til andre ungdommer. Organisatoriske endringer har vært nødvendige for å få til dette. Likevel ser det ut til at lærere og utdanningsledere i større grad kan utnytte de faglige mulighetene i samlokaliseringen.
Description
-