Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLødding, Berit
dc.contributor.authorSeland, Idunn
dc.contributor.authorPrøitz, Tine Sophie
dc.date.accessioned2017-07-04T11:35:37Z
dc.date.available2017-07-04T11:35:37Z
dc.date.created2016-12-07T12:54:49Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationSosiologi i dag. 2016, 46 (3-4), 87-109.nb_NO
dc.identifier.issn0332-6330
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2447746
dc.description.abstractDet er kjent at ungdoms forhold til voksne, inkludert lærere, i større grad enn i tidligere generasjoner er preget av forhandlinger og fravær av opposisjon. Denne artikkelen undersøker hvordan elever og lærere omtaler muligheter og grenser i forhandlingsrommet som åpner seg når standpunktkarakterer skal settes i siste året i studiespesialisering i videregående skole. Artikkelen bygger på gruppeintervjuer med henholdsvis elever og lærere i Vg3 ved utdanningsprogram for studiespesialisering i åtte videregående skoler i hovedstadregionen. Gjennom lærernes vurderingspraksis gis elevene stadig nye muligheter for å demonstrere økt faglig kompetanse. Dette gir rammene for elevenes bestrebelser for best mulige karakterer. Elevintervjuene tydeliggjør at kampen ungdom kjemper for sine fremtidige muligheter, er individuelt mer enn kollektivt orientert. Man er selv ansvarlig for å gjøre sitt ypperste, og elevene utnytter regelverk og kommunikasjonen med læreren for å få best mulig uttelling i karakter. Begrepet motspill foreslås som mer dekkende enn klassisk skoleopposisjon i beskrivelse og forståelse av elevenes manøvrering.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.relation.urihttp://ojs.novus.no/index.php/SID/article/view/1300/1288
dc.titleKampen om karakteren. Elevers motspill i møte med læreres vurderingspraksis i videregående skolenb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.source.pagenumber87-109nb_NO
dc.source.volume46nb_NO
dc.source.journalSosiologi i dagnb_NO
dc.source.issue3-4nb_NO
dc.identifier.cristin1409514
cristin.unitcode222,80,6,0
cristin.unitnameInstitutt for pedagogikk og skoleutvikling
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel