Designundervisning: Med fokus på idèfasen
Original version
Eikill, H.-R. Designundervisning: Med fokus på idèfasen. Master thesis, Telemark University College, 2014Abstract
Tanken om at egen og andres designundervisning i norsk skole kunne vært bedre har fulgt meg siden design ble innført som et hovedområde i Kunst og håndverk med K06. Jeg tror at mye avhenger av hvordan arbeidet med en designprosess settes i gang ??hvordan idéfasen forløper. Målet med denne studien har vært å få økt kunnskap om hva som fremmer konstruktiv idéutvikling i elevenes designprosess og hvordan det kan legges til rette for dette. Med bakgrunn i denne intensjonen har jeg gjennomført en undersøkelse i to deler. Den første delen er utført blant faglærere i Kunst og håndverk på ungdomstrinnet og en industridesigner som underviser studenter på et høyere nivå. Den andre er utført med utgangspunkt i en egen skapende prosess. Undersøkelsen er forankret i følgende problemstillinger: 1. Hvilke faktorer blir vektlagt av faglærere og designer som virksomme i idéutviklingen i elevens designprosess? 2. Hvilke faktorer er virksomme i idéutviklingen i egen designprosess? De teoretiske kildene jeg støtter meg på i min undersøkelse representerer to ulike innfallsvinkler i forhold til designprosessen. Den ene er en pedagogisk tilnærming hvor fokuset er på undervisning og læring og den andre er en profesjonell tilnærming sett med designerens blikk. Med utgangspunkt i en intervjuguide, har jeg gjennom samtale med faglærere og designer fått tilgang til det de vektlegger som virksomme faktorer i elevenes arbeid med idéutvikling i sine designprosesser. Dette er sammenholdt med de faktorene jeg erfarte som virksomme i arbeid med idéutvikling i eget skapende arbeid. Ved å tolke og drøfte de virksomme faktorene i lys av de teoretiske kildene fikk jeg ny innsikt i en kunnskap som jeg håper kan bidra til refleksjon og økt bevissthet om elevenes idéutviklingsprosesser.