Tegning i skolen: En studie av hvordan tegneundervisning kan fremme mestringsopplevelse
Master thesis
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2438677Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Garnaas, G. S. Tegning i skolen: En studie av hvordan tegneundervisning kan fremme mestringsopplevelse. Master thesis, Telemark University College, 2015Sammendrag
Temaet for masteroppgaven er tegning og fagdidaktiske utfordringer i tegneundervisningen i grunnskolen. I tillegg til teoretisk forankring er oppgavens undersøkelser delt inn i tre faser. Fase 1 starter med undersøkelser på mellomtrinnet av kompetansemål fra K06 i tegning. Erfaringer fra undersøkelsene vil videre danne grunnlag for et undervisningsopplegg i tegning. Målet for undervisningsopplegget er et ønske om å motivere for mestringsfølelse i tegning på mellomtrinnet. Fase 2 beskriver gjennomføringen av undervisningsopplegget i tegning. Her er motivasjon og mestringsfølelse i fokus. Fase 3 er en beskrivelse av egen skapende prosess. Her tester jeg selv ut undervisningsopplegget fra fase 2, som blir et utgangspunkt for videre arbeid med eget skapende arbeid.