Billedskapende arbeid og fagdidaktiske utfordringer: En undersøkelse i eget billedskapende arbeid som utgangspunkt for undervisning i ungdomsskolen
Master thesis
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2438668Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Skjelbred, B. H. Billedskapende arbeid og fagdidaktiske utfordringer: En undersøkelse i eget billedskapende arbeid som utgangspunkt for undervisning i ungdomsskolen. Master thesis, Telemark University College, 2014Sammendrag
Tema for masteroppgaven er billedskapende arbeid og fagdidaktiske utfordringer. Masteroppgaven er delt opp i to undersøkelser. Del 1, starter med Aksjon 1, som er en studie i eget billedskapende arbeid med utgangspunkt i temaet "fugl" og akryl på lerret. Undersøkelsen i eget arbeid begynner uten en bestemt retning, men med fokus på å reflektere i og over egen billedskapende prosess. Erfaringer fra dette arbeidet danner grunnlag for et undervisningsopplegg med mål om å bidra til å styrke elevenes opplevelse av mestring i billedskapende arbeid i ungdomsskolen. Dette fører videre til del 2 og Aksjon 2, som er gjennomføringen av undervisningsopplegget i kunst og håndverk i skolen på 8. trinn. Masteroppgaven er praksisnær der refleksjoner i og over arbeidsprosessen, i eget arbeid, i planlegging og i selve undervisningen har vært sentral.