Institutt for kultur, religion og samfunnsfag: Recent submissions
Now showing items 1-20 of 212
-
Autentisk engasjement eller påholden penn?: Arbeiderbarns korrespondanse til «Pionersiden» 1925–1936
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Artikkelen undersøker barns korrespondanse til den kommunistiske barnespalten «Pionersiden» i perioden 1925–1936. Spalten inviterte til politisk skriving om skoleundervisningen, lærernes holdninger, samfunnsspørsmål og den ... -
"I broksvalinn der skal domen stande": Ei alternativ tolkning av ordet broksvalinn i Draumkvedet
(Chapter, 2024)Draumkvedet er vårt eneste visjonsdikt i norsk folkediktning, og er også den folkevisa det har vært fokusert og forsket mest på. Det ble første gang nedtegnet på 1840-tallet i Telemark, og har siden opptatt og utfordret ... -
From transnational to trans-Indigenous: a critical analysis of the role of categorization and everyday coloniality in Indigenous mobilities
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Addressing the special issue’s focus on the contestation of state categories, this article investigates the categorization of Indigenous Peoples on the move and how they resist and re-exist these categorizations. Rooted ... -
Norge som propagandaslagmark: Britisk og tysk påvirkningsarbeid under første verdenskrig
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Artikkelen ser på propaganda og påvirkningsarbeid under første verdenskrig, særlig rettet mot nøytrale land og med et spesielt fokus på Norge. Ny teknologi, nye statlige institusjoner og effektiv kontroll med og formidling ... -
Hvordan kan en posthuman museumsdidaktikk se ut?
(Peer reviewed; Journal article, 2024)In the article, a posthuman approach is used to analyze situations that occurred during an art learning program at a Norwegian museum, organized by The Cultural Schoolbag (Den kulturelle skolesekken). The concepts of ... -
Arbeiderpartiet, skolepolitikk og kristendom på 1950- og 60-tallet. Helge Sivertsen og Eva Nordland
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Denne artikkelen retter søkelys mot Arbeiderpartiets skolepolitikk i etterkrigstiden og drøfter hvordan partiet forholder seg til skolens kristendomsundervisning. Sentralt i undersøkelsene står strateger som Helge Sivertsen ... -
Teologi som fortolkningsnøkkel: Teologiens relevans for utdanningshistoriske studier, belyst gjennom to læreverk i kristendomskunnskap fra 1966
(Peer reviewed; Journal article, 2024)I denne artikkelen skal jeg eksemplifisere hvordan akademisk teologi, forstått som en intellektuell tilnærming til hva kristen tro er, kan tjene som en teoretisk innfallsvinkel til utdanningshistoriske studier. Jeg tar ... -
Å gi rom for nye begynnelser: Demokratisering og dekolonisering gjennom arbeid med estetiske læringsprosesser og samiske perspektiver i høyere utdanning
(Peer reviewed; Journal article, 2024)I denne artikkelen utforsker vi hvordan estetiske læringsprosesser kan bidra til endring i kunnskaps- og læringssyn i høyere utdanning. Det empiriske grunnlaget for artikkelen er kollektive autoetnografiske refleksjoner ... -
Teaching religious stories in lower primary school: a Norwegian case study of 8-year-old students’ perception of the Moses narratives
(Peer reviewed; Journal article, 2024)This study investigates the instruction of religious stories of Judaism at the primary school level in a Norwegian educational setting, with a focus on the perceptions of 8-year-old students regarding narratives about ... -
Opening the heart: exploring the interpersonal neurobiology of spiritual practices suitable for public education
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Modern education has prioritised the intellectual dimension, while giving insufficient attention to children’s emotional and spiritual development. This article offers an interdisciplinary understanding of how public ... -
Workplace health promotion in a continuous Rationalised Hospital sector
(Peer reviewed; Journal article, 2024)The article explores the complexities of implementing health-promoting physical activity within the context of a Norwegian public hospital. Through an extensive case study, it examines the rollout of Active Hospitals, a ... -
I spennet mellom respekt og nedlatende omtale - Rolv Gjessings skrift om Kautokeino-lappene 1934.
(Peer reviewed; Journal article, 2024)I denne teksten skal vi ta for oss Rolv Gjessings skrift om Kautokeino-lappene, utgitt i 1934, og vise hvordan denne boken beskriver Kautokeino-samenes fysiologiske antropologi. Gjessings bok må ses i nær sammenheng med ... -
Norwegian Youths’ Reflections on Education for Just Sustainable Futures
(Peer reviewed; Journal article, 2024)While education is often seen as a main strategy for enabling sustainable futures, youth question the ability of modern schooling to provide them with the necessary tools to mitigate our current planetary crises. In this ... -
Silencing the Indigenous Perspective in the Textbook Accounts of Norwegian Migration to America
(Peer reviewed; Journal article, 2024)The historiography of Norwegian migration to North America in the 19th and early 20th centuries had, until recently, largely ignored its impact on indigenous people. Taking as a point of departure the presentations of ... -
Reform Pedagogy Meets History Education in the Writings of Four Norwegian Gymnasium Teachers (1917–1954)
(Peer reviewed; Journal article, 2024)his article explores relationships between ideas of reform pedagogy and conceptions of history education in the writings of four Norwegian upper secondary school history teachers who worked at the same rural gymnasium, ... -
Kontinuitet og endring i fremstillingen av Karl den store i norske lærebøker 1832–2024
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Karl den store (r. 768–814) har lenge vært et fast innslag i norske historiebøker. Over tid har fremstillingen av ham endret seg i takt med læreplanens innhold og forfatternes valg. Denne artikkelen utforsker kontinuitet ... -
«… fordi skolen skal jo hjelpe deg i fremtiden.» Elevperspektiver på betydninger av utplassering i faget utdanningsvalg
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Formålet med artikkelen er å gi innsikt i hvilken betydning ungdomsskoleelever tillegger utplasseringsaktiviteter, og hvordan dette er forbundet med betingelser knyttet til utplassering. Artiklens empiri består av fire ... -
Barnehagelæreres profesjonsspråk i foreldresamtalen: Faglig nok for hvem?
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Å ha et fagspråk er av stor betydning for barnehagelæreryrkets selvforståelse og status som profesjon. Hva kjennetegner barnehagelærerens profesjonsspråk i foreldresamtalen, og hvordan kan samtaleanalytisk forskning bidra ... -
Discourses in the Development of Career Education and Career Guidance in Norwegian Schools Since 1990
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Career guidance in Norway has been provided through the school system for the last 30 years and forms the background for the rise of career education. This article examines which discourses appear in the development of ... -
Una democracia sagrada: la religión civil de Lula
(Journal article, 2024)El discurso de Luiz Inácio Lula da Silva, presidente de Brasil desde 2023, contiene una visión religiosa de lo político. Esta visión se puede considerarse una teología política mínima, una teología poco elaborada y definida ...