Viser treff 1-20 av 1050

    • Effects of immersive virtual nature on nature connectedness: A systematic review and meta-analysis 

      Brambilla, Elena; Petersen, Evi; Stendal, Karen; Sundling, Vibeke; MacIntyre, Tadhg E.; Calogiuri, Giovanna (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      Objective: This study systematically summarizes the extant literature on the impacts of immersive virtual nature (IVN) on nature connectedness in the general population. Methods: Papers were considered eligible if ...
    • Kontinuitet og endring i fremstillingen av Karl den store i norske lærebøker 1832–2024 

      Alvestad, Karl Christian (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      Karl den store (r. 768–814) har lenge vært et fast innslag i norske historiebøker. Over tid har fremstillingen av ham endret seg i takt med læreplanens innhold og forfatternes valg. Denne artikkelen utforsker kontinuitet ...
    • Enactments of distributed pedagogical leadership between early childhood centre directors and deputy directors in Norway 

      Bøe, Marit; Hognestad, Karin (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      This qualitative explorative case study aims to investigate Norwegian early childhood education and care directors` and deputy directors` enactments of distributed pedagogical leadership to get a deeper understanding of ...
    • «Vi henter litt her og stjeler litt der og setter sammen» Læreres design av den første lese- og skriveopplæringen 

      Johansen, Ronny (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      Dette er en mindre, kvalitativ studie om læreres design av den første lese- og skriveopplæringen. Det er forsket lite på læreres undervisningsplanlegging og læremiddelbruk (se f.eks. Bremholm ...
    • «… fordi skolen skal jo hjelpe deg i fremtiden.» Elevperspektiver på betydninger av utplassering i faget utdanningsvalg 

      Røise, Petra; Skovhus, Randi (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      Formålet med artikkelen er å gi innsikt i hvilken betydning ungdomsskoleelever tillegger utplasseringsaktiviteter, og hvordan dette er forbundet med betingelser knyttet til utplassering. Artiklens empiri består av fire ...
    • Naturen som læringsarena i norsk grunnskole - En oversiktsstudie 

      Korsager, Majken; Gabrielsen, Anja (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      Mange internasjonale reviewstudier viser at uteundervisning kan ha positive effekter på sosiale relasjoner, fysisk og psykisk helse og læring. Forskning fra Norge er imidlertid sjeldent inkludert i disse reviewstudiene. I ...
    • Når valden visest utanpå: animert kroppsspråk i Sinna Mann 

      Brandal, Solveig Ragnhild; Brandal, Simon Oskar (Peer reviewed; Journal article, 2025)
      Animasjonsfilmen Sinna Mann (2009) av Anita Killi handlar om Boj, ein liten gut som opplever familievald. Boj står opp for seg sjølv og fortel om valden til Kongen. Den internasjonalt prislønte animasjonsfilmen er ein ...
    • «Det er litt vanskelig å være kritisk til det når man er så vant til å se det» – om ungdomsskoleelevers kritiske refleksjoner over tekster i sosiale medier 

      Undrum, Linda Victoria Moland; Boeriis, Morten (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      I denne artikkelen undersøkes ungdommers kritiske literacy knyttet til hverdagstekster i sosiale medier. I skolen skal elever få verktøy som setter dem i stand til å møte utfordringene i et stadig mer komplisert tekstsamfunn. ...
    • Gaze and tactile sense: Children with Down syndrome and combined sensory disabilities in social interaction with teachers 

      Prochnow, Romy Regina; Eilertsen, Lill-Johanne (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      Background: Visual and hearing impairments are common co-morbid conditions for Down syndrome (DS). Combined sensory loss can present major communication challenges, which affect the opportunities for equal participation, ...
    • Abstrakt og poetisk multiplananimasjon. Et a/r/tografisk utviklingsarbeid om kroppsliggjort kunnskap 

      Roksvåg, Karete (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      Denne multimodale artikkelen bygger på et kunstnerisk utviklingsarbeid der forfatteren har arbeidet utforskende med abstrakt multiplananimasjon. Undersøkelsen plasseres metodologisk innenfor a/r/tografi, og teorier om ...
    • A realistic nostalgia for the future – exploring materials and material utterings in a preschool for sustainability 

      Carlsen, Kari (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      In Nordic kindergarten, activities with materials have had a significant position historically. The Norwegian term “forming” includes both the material-based craftwork and the art area. Research shows that creative activity ...
    • The stitch project: Traces of diapraxis and al masha within participatory textile projects 

      Skeie, Marie (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      In this article, I shall discuss participation – the artist's role and responsibility in participation, and the potentials of participatory textile projects in the public space. In doing so, I will focus on The stitch ...
    • Abstrakt og poetisk multiplananimasjon. Et a/r/tografisk utviklingsarbeid om kroppsliggjort kunnskap 

      Roksvåg, Karete (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      Denne multimodale artikkelen bygger på et kunstnerisk utviklingsarbeid der forfatteren har arbeidet utforskende med abstrakt multiplananimasjon. Undersøkelsen plasseres metodologisk innenfor a/r/tografi, og teorier om ...
    • Digital Maturity in Education The Implementation of Digital Tablets 

      Nielsen, Bettina; Egeberg, Gunstein Christoffer; Svihus, Cathrine (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      As educational institutions navigate the complexities of digital transformation, understanding the factors that drive successful technology integration is essential. The implementation of digital tablets in schools is ...
    • Barnehagelæreres profesjonsspråk i foreldresamtalen: Faglig nok for hvem? 

      Solberg, Janne (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      Å ha et fagspråk er av stor betydning for barnehagelæreryrkets selvforståelse og status som profesjon. Hva kjennetegner barnehagelærerens profesjonsspråk i foreldresamtalen, og hvordan kan samtaleanalytisk forskning bidra ...
    • Midtveis i utdanningsløpet - barnehagelærerstudenters erfaringer med sammenheng og profesjonsinnretting 

      Nesset, Grete Heidi; Tollnes, Inger Johanne Riis; Eik, Liv Torunn (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      I denne studien undersøker vi studenters erfaringer med sammenheng og profesjonsinnretning i barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Siden de nasjonale retningslinjene for utdanningen ble innført ...
    • Collaborative, responsive behavior in peer interaction: Children with and without Down syndrome and hearing impairment 

      Eilertsen, Lill-Johanne; Hjulstad, Oddvar; Prochnow, Romy Regina; Slettner, Sigrun (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      Background: Interactive work with children who have unequal cognitive resources and unequal access to language can be challenging. This article explores the collaborative labor involved in establishing alignment between a ...
    • Re-Turning the Child in Educational Research Methodology 

      Bjelkerud, Agnes Westgaard; Moxnes, Anna Rigmor (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      The methodological approaches we explore in this article are anchored in Manning’s (2016) concept agencement and Barad’s (2014) concept re-turning. By re-turning the soil of our doctoral dissertations (Westgaard Bjelkerud, ...
    • Learning through a separation process. An embodied a/r/tographic inquiry 

      Ørbæk, Trine (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      In this article, I present an embodied a/r/tographical inquiry of my bodily and emotional responses experienced while going through a separation process, and a description of what I learned as part of this process that has ...
    • Exposure and connectedness to natural environments: An examination of the measurement invariance of the Nature Exposure Scale (NES) and Connectedness to Nature Scale (CNS) across 65 nations, 40 languages, gender identities, and age groups 

      Swami, Viren; White, Mathew P.; Voracek, Martin; Tran, Ulrich S.; Aavik, Toivo; Ranjbar, Hamed Abdollahpour; Adebayo, Sulaiman Olanrewaju; Afhami, Reza; Ahmed, Oli; Aimé, Annie; Akel, Marwan; Al Halbusi, Hussam; Alexias, George; Ali, Khawla F.; Alp-Dal, Nursel; Alsalhani, Anas B.; Álvarez-Solas, Sara; Soares Amaral, Ana Carolina; Andrianto, Sonny; Aspden, Trefor; Argyrides, Marios; Aruta, John Jamir Benzon R.; Atkin, Stephen; Ayandele, Olusola; Baceviciene, Migle; Bahbouh, Radvan; Ballesio, Andrea; Barron, David; Bellard, Ashleigh; Bender, SóleySesselja; Beydaǧ, Kerime Derya; Birovljević, Gorana; Blackburn, Marie-Ève; Borja-Alvarez, Teresita; Borowiec, Joanna; Bozogáňová, Miroslava; Bratland-Sanda, Solfrid; Browning, MatthewH.E.M.; Brytek-Matera, Anna; Burakova, Marina; Çakır-Koçak, Yeliz; Camacho, Pablo; Camilleri, Vittorio Emanuele; Cazzato, Valentina; Cerea, Silvia; Chaiwutikornwanich, Apitchaya; Chaleeraktrakoon, Trawin; Chambers, Tim; Chen, Qing-Wei; Chen, Xin; Chien, Chin-Lung; Chobthamkit, Phatthanakit; Choompunuch, Bovornpot; Compte, Emilio J.; Corrigan, Jennifer; Cosmas, Getrude; Cowden, Richard G.; Czepczor-Bernat, Kamila; Czub, Marcin; Roberto da Silva, Wanderson; Dadfar, Mahboubeh; Dalley, Simon E.; Dany, Lionel; Datu, Jesus Alfonso D.; Berbert de Carvalho, Pedro Henrique; Lins de Holanda Coelho, Gabriel; De Jesus, Avila Odia S.; Debbabi, Sonia Harzallah; Dhakal, Sandesh; Di Bernardo, Francesca; Dimitrova, Donka D.; Dion, Jacinthe; Dixson, Barnaby; Donofrio, Stacey M.; Drysch, Marius; Du, Hongfei; Dzhambov, Angel M.; El-Jor, Claire; Enea, Violeta; Eskin, Mehmet; Farbod, Farinaz; Farrugia, Lorleen; Fian, Leonie; Fisher, Maryanne L.; Folwarczny, Michał; Frederick, David A.; Fuller-Tyszkiewicz, Matthew; Furnham, Adrian; García, Antonio Alías; Geller, Shulamit; Ghisi, Marta; Ghorbani, Alireza; Gomez Martinez, Maria Angeles; Gradidge, Sarah; Graf, Sylvie; Grano, Caterina; Gyene, Gyöngyvér; Hallit, Souheil; Hamdan, Motasem; Handelzalts, Jonathan E.; Hanel, PaulH.P.; Hawks, Steven R.; Hekmati, Issa; Helmy, Mai; Hill, Tetiana; Hina, Farah; Holenweger, Geraldine; Hřebíčková, Martina; Ijabadeniyi, Olasupo Augustine; Imam, Asma; İnce, Başak; Irrazabal, Natalia; Jankauskiene, Rasa; Jiang, Ding-Yu; Jiménez-Borja, Micaela; Jiménez-Borja, Verónica; Johnson, Evan M.; Jovanović, Veljko; Jović, Marija; Jović, Marko; Pereira Junqueira, Alessandra Costa; Kahle, Lisa-Marie; Kantanista, Adam; Karakiraz, Ahmet; Karkin, Ayşe Nur; Kasten, Erich; Khatib, Salam; Khieowan, Nuannut; Kimong, Patricia Joseph; Kiropoulos, Litza; Knittel, Joshua; Kohli, Neena; Koprivnik, Mirjam; Kospakov, Aituar; Król-Zielińska, Magdalena; Krug, Isabel; Kuan, Garry; Kueh, Yee Cheng; Kujan, Omar; Kukić, Miljana; Kumar, Sanjay; Kumar, Vipul; Lamba, Nishtha; Lauri, Mary Anne; Laus, Maria Fernanda; LeBlanc, Liza April; Lee, Hyejoo J.; Lipowska, Małgorzata; Lipowski, Mariusz; Lombardo, Caterina; Lukács, Andrea; Maïano, Christophe; Malik, Sadia; Manjary, Mandar; Baldó, Lidia Márquez; Martinez-Banfi, Martha; Massar, Karlijn; Matera, Camilla; McAnirlin, Olivia; Mebarak, Moisés Roberto; Mechri, Anwar; Filgueiras Meireles, Juliana Fernandes; Mesko, Norbert; Mills, Jacqueline; Miyairi, Maya; Modi, Ritu; Modrzejewska, Adriana; Modrzejewska, Justyna; Mulgrew, Kate E.; Myers, Taryn A.; Namatame, Hikari; Nassani, Mohammad Zakaria; Nerini, Amanda; Neto, Félix; Neto, Joana; Neves, Angela Nogueira; Ng, Siu-Kuen; Nithiya, Devi; O, Jiaqing; Obeid, Sahar; Oda-Montecinos, Camila; Olapegba, Peter Olamakinde; Olonisakin, Tosin Tunrayo; Omar, Salma Samir; Örlygsdóttir, Brynja; Özsoy, Emrah; Otterbring, Tobias; Pahl, Sabine; Panasiti, Maria Serena; Park, Yonguk; Patwary, Muhammad Mainuddin; Pethö, Tatiana; Petrova, Nadezhda; Pietschnig, Jakob; Pourmahmoud, Sadaf; Prabhu, Vishnunarayan Girishan; Poštuvan, Vita; Prokop, Pavol; Ramseyer Winter, Virginia L.; Razmus, Magdalena; Ru, Taotao; Rupar, Mirjana; Sahlan, Reza N.; Hassan, Mohammad Salah; Šalov, Anđela; Sapkota, Saphal; Sarfo, Jacob Owusu; Sawamiya, Yoko; Schaefer, Katrin; Schulte-Mecklenbeck, Michael; Seekis, Veya; Selvi, Kerim; Sharifi, Mehdi; Shrivastava, Anita; Siddique, Rumana Ferdousi; Sigurdsson, Valdimar; Silkane, Vineta; Šimunić, Ana; Singh, Govind; Slezáčková, Alena; Sundgot-Borgen, Christine; Hoor, Gill Ten; Tevichapong, Passagorn; Tipandjan, Arun; Todd, Jennifer; Togas, Constantinos; Tonini, Fernando; Tovar-Castro, Juan Camilo; Trangsrud, Lise Katrine Jepsen; Tripathi, Pankaj; Tudorel, Otilia; Tylka, Tracy L.; Uyzbayeva, Anar; Vally, Zahir; Vanags, Edmunds; Vega, Luis Diego; Vicente-Arruebarrena, Aitor; Vidal-Mollón, Jose; Vilar, Roosevelt; Villegas, Hyxia; Vintilă, Mona; Wallner, Christoph; Whitebridge, Simon; Windhager, Sonja; Wong, Kah Yan; Yau, Eric Kenson; Yamamiya, Yuko; Lan Yeung, Victoria Wai; Zanetti, Marcelo Callegari; Zawisza, Magdalena; Zeeni, Nadine; Zvaríková, Martina; Stieger, Stefan (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      Detachment from nature is contributing to the environmental crisis and reversing this trend requires detailed monitoring and targeted interventions to reconnect people to nature. Most tools measuring nature exposure and ...