Browsing Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap by Journals "Journal for Research in Arts and Sports Education"
Now showing items 1-13 of 13
-
Analysing students’ experience of bodily learning – an autoethnographic study of the challenges and opportunities in researching bodily learning in own teaching practice
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This article explores the challenges and opportunities in trying to capture students’ experience of bodily learning based on own teaching practice in teacher education. Applying a sensory autoethnographic approach, I study ... -
At være i rolle/at være sig selv/at være ekko af de andre: Kunstpædagogen som udøvende og skabende samtidskunstner i performative æstetiske læreprocesser
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Med udgangspunkt i teaterfaglige perspektiver diskuterer jeg i denne artikel paralleller mellem kunstpædagogen og den udøvende og skabende samtidskunstner. Mine overvejelser baserer sig på erfaringer gjort gennem gestaltning ... -
Barndommens landskap. En studie av unge voksnes minner i møte med barndommens nærnatur
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne studien undersøker vi hvilke minner som kommer til syne når unge voksne møter barndommens nærnatur igjen, og hvordan kan vi forstå disse minnene. Arbeidet tar utgangspunkt i en kulturell fenomenologisk forståelse. ... -
Editorial: Bodily Learning Conference 2021
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The articles presented in this special issue were first presented at the international conference BODILY LEARNING, arranged by NTNU, Trondheim (2021, 22.–23. April, digital event). The aim of the conference was to continue ... -
“For a few minutes I could pretend I was someone else” – a study of multiple approaches to fiction reading activities
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This empirical study researches a literary reading process. 8th grade pupils participate in a close reading of a short story, Magrete Kind (Zwilgmeyer, 1895), in which they engage with different types of fiction reading ... -
Forskning for fremtiden? En oversiktsstudie av empirisk forskning på det norske skolefaget kroppsøving i perioden 2010-2019
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen rapporterer fra en oversiktsstudie av empirisk forskning på skolefaget kroppsøving i perioden 2010–2019. Hovedmålet er å kartlegge hvilke tema forskningen har belyst, samt om – og eventuelt hvordan – forskningstemaene ... -
I nærkamp med Notefienden: Skam, myndiggjøring og performativ læring
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne studien er et bidrag til performativ musikkforskning, med et pedagogisk utgangspunkt. Metodologisk utforsker forfatterne eksperimentelle innganger til musikkforskning gjennom performance-skriving og collageteknikk. ... -
Kunst som kunnskapsåpner: Om tvisyn som didaktisk begrep, mellommenneskelige fenomen og estetiske læreprosesser i barnehagelærerutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Hva skal en barnehagelærerstudent lære at mellommenneskelige fenomen er? Og hvordan skal en barnehagelærerutdanner undervise i mellommenneskelige fenomen? I denne artikkelen undersøker jeg disse spørsmålene ved å utvikle ... -
Norwegian arts and crafts teachers’ conceptions of creativity
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This study investigates Norwegian art and crafts teachers’ conceptions of creativity through the responses to a questionnaire from 791 teachers in compulsory education. The curriculum in Norway for compulsory education ... -
Relations between motor skills and language skills in toddlers and preschool-aged children
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The purpose of this longitudinal study is to (1) examine the relations between language and motor-life skills in toddlers and preschool-aged children (n = 646) in real-life situations; and (2) to explore how the level of ... -
Sårbarhet som profesjonsetisk kompetanse? En metarefleksjon basert på undervisning i skapende dans i høyere utdanning
(Journal article; Peer reviewed, 2019)I denne artikkelen stilles spørsmål om erfaringer av sårbarhet kan gis relevans i relasjon til profesjonsetisk kompetanse i lærerutdanning: Kan vi få fram troverdig kunnskap om betydningen av lærerutdannerens opplevde ... -
Ser du gorillaen i rommet? Om å undervise i observasjon ved bruk av fiksjonalisering
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I denne dramaturgiske studien undersøker vi hvordan lærerstudenter trener på observasjon som ferdighet og metode for å forberede seg til observasjonspraksis i skolen. Treningen foregår i et profesjonsverksted, en arena for ... -
Uaktsomhet i kroppsøving: En kritisk diskursanalyse av rettsavgjørelser
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Denne studien er designet som en dokumentanalyse. Artikkelen undersøker hvordan uaktsomhet konstrueres i rettsavgjørelser hvor læreres handlinger i kroppsøving er vurdert som uaktsomme. Domstolene representerer den dømmende ...