Blar i Fakultet for helse- og sosialvitenskap på tittel
Viser treff 926-935 av 935
-
Workplace Inclusion of Potentially Marginalized Groups: A Cluster Randomized Controlled Trial of the atWork Intervention
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Study design: A cluster randomized controlled trial. Aim: The main aim of this study was to investigate possible differences between the modified atWork intervention (MAW) and the original atWork intervention (OAW) in ... -
The World Asks Something from Us: An Interview With Gert Biesta About Encountering Subjects in Education and Mental Health Work
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This interview with Gert Biesta is part of an ongoing research initiative to explore the relationship between reality, social construction, and professional practices within the mental health field. Biesta’s work has been ... -
‘You notice that there is something positive about going to school’: how teachers’ kindness can promote positive teacher–student relationships in upper secondary school
(Journal article; Peer reviewed, 2016)This study aimed to obtain students’ first-person perspectives of their experience of positive teacher–student relationships (TSRs) in upper secondary school. We also explored their experiences of qualities of TSRs concerning ... -
Young migrant students’ motivators and drive for obtaining education
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This article investigates how students from migrant backgrounds describe their motivators and drive for obtaining an education. It is based on a qualitative study of 17 young people aged 16-24. All are students in combination ... -
Å føle seg angrepet intellektuelt Språkkartlegging av minoritetsspråklige elever i videregående opplæring
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen omhandler språkkartlegging av nyankomne minoritetsspråklige elever i videregående opplæring i Norge. Den tar utgangspunkt i elevenes negative reaksjoner på at norskkompetansen deres skulle kartlegges ... -
Å leve med depresjon etter hjerneslag
(Journal article; Peer reviewed, 2013)Bakgrunn: Depresjon er et svært utbredt og alvorlig fenomen etter hjerneslag, men fenomenet er ofte oversett i praksis. Forskningen på depresjon etter slag har i stor grad fokusert på forekomst, årsaker, assosierte faktorer, ... -
Å leve med en intellektuell funksjonsnedsettelse: Unge menneskers refleksjoner og erfaringer i overgangen til voksenlivet.
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen utforsker hvilke erfaringer unge mennesker med intellektuelle funksjonsnedsettelser gjør seg i overgangen fra ungdomstid til voksenliv, med fokus på deres relasjoner til jevnaldrende, potensielle kjærester ... -
Å simulere de krevende samtalene med pårørende: En evaluering av kommunikasjonstrening med skuespiller
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Bakgrunn: Gode kommunikasjonsferdigheter er en sentral kompetanse i intensivsykepleie og således et sentralt læringsutbytte i utdanningen av intensivsykepleiere. Vi utviklet et undervisningsopplegg der simulering med ... -
Åndelig omsorg til personer med demens i sykehjem
(Journal article; Peer reviewed, 2012)Åndelig omsorg i pleien til personer med demens, er et lite undersøkt tema. Sykepleiere rapporterer at de mangler kompetanse innenfor området, og at åndelig omsorg er vanskelig i praksis. Hensikten med denne litteraturstudien ... -
Øvingsavdelingen som læringsarena : hva og hvordan lærer studenter?
(Research report, 2000)FOU-rapporten er skrevet i interesse og av nysgjerrighet om hva og hvordan studenter tilegner seg av kunnskaper, ferdigheter og holdninger på skolens øvingsavdeling. Studien har derfor hatt til hensikt å avdekke hva slags ...