Blar i Fakultet for helse- og sosialvitenskap på tittel
Viser treff 435-454 av 1002
-
Kampen for pasientens beste - sykepleiers opplevelse av å delta i bruk av tvang overfor personer med demens
(Journal article; Peer reviewed, 2012)The aim of this study was to explore how nurses experience the use of coercion towards persons with dementia in everyday situations -
Kan folkehelsearbeidet bidra til enstyrking av velferdsstaten?
(Chapter, 2022)Samfunnet bruker store ressurser på å behandle sykdommer for at folk skal kunne leve gode liv, og vi oppfordres til å forebygge sykdommer gjennom bl.a. å spise sunt og holde oss fysisk aktive. Likevel vet vi at de grunnleggende ... -
Kan klient- og resultatstyrt prakis (KOR) bidra til økt brukermedvirkning og med dette til bedrings- og mestringsprosesser i terapi?
(Journal article, 2018)Formålet med denne artikkelen er å undersøke om klientstyrt, resultatbasert terapi (PCOMS), kjent i Norge under forkortelsen KOR, kan øke brukerens muligheter til å delta i terapien. Forskning viser at bruk av PCOMS kan ... -
Kan smertekartlegging ved bruk av ESAS (Edmonton Symptom Assessment Scale) bidra til å lindre smerte hos eldre på sykehjem?
(Journal article; Peer reviewed, 2012)Systematisk smertekartlegging er en forutsetning for å lindre pasientens smerte. Resultater av smertekartleggingen må dokumenteres i pasientens tiltaksplan og følges opp i form av en individuell tilrettelagt behandling. ... -
"Keep It Simple"-Co-Creation of a Tailored Newborn Resuscitation Course for Midwifery Students
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Purpose: To develop a tailored newborn resuscitation course for midwifery students. Patients and Methods: A qualitative study using an explorative, abductive approach was applied. Co-creation through workshops was facilitated ... -
Kickstart in nursing home-Nursing students experiences of a model for active and collaborative learning in clinical placement
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Aims and objectives: To explore students' experiences from a pilot project testing out a model for active, collaborative learning in first-year placement at a nursing home. Background: There is a need for innovative ... -
Kinematic markers of skill in first-person shooter video games
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Video games present a unique opportunity to study motor skill. First-person shooter (FPS) games have particular utility because they require visually guided hand movements that are similar to widely studied planar reaching ... -
Kirkens Bymisjon som tillitsskapende velferdsaktør
(Chapter, 2022)Som innledningen i denne boken peker på, skjer det store endringer, transformasjoner, i utøvelsen av tjenester i velferdsstaten Norge. Velferdsstatens transformasjoner handler blant annet om hvordan innovasjoner i samfunnet ... -
Klar struktur gir bedre læring
(Journal article; Peer reviewed, 1998) -
Klinisk sykepleiefaglig ad hoc-veiledning
(Journal article, 1994)I denne artikkelen skal vi se på et paradigme som illustrererhvordan Marianne veileder. Hun hevder at hennes veiledning ikkeer preget av noen spesiell modell. Hun forteller at veiledningenhennes har utviklet seg i tre ... -
Knowing the person of the resident – a theoretical framework for Person-centred Practice in Long-term Care (PeoPLe)
(Journal article; Peer reviewed, 2020)Background: Demographic change and a shift of values in society bring new challenges for the longterm care of older people, suggesting the institutional model of care should give way to one that places the person at the ... -
Knowledge and attitude towards Second COVID-19 vaccine Dose among health professionals working at public health facilities in a low Income Country
(Journal article; Peer reviewed, 2021)Background: Several vaccines have been approved in a lot of countries to combat coronavirus disease and distributed throughout the world. Health professional’s knowledge and attitude towards a second COVID-19 vaccine dose ... -
Knowledge, perceptions, and exposure to bats in communities living around bat roosts in Bundibugyo district, Uganda: implications for viral haemorrhagic fever prevention and control
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Background: Bats are a reservoir for many viruses causing haemorrhagic fevers. Proximity to bats is a risk factor for virus spillover to animals and humans. We conducted this study to assess knowledge, perceptions, and ... -
Kognitiv miljøterapi i kommunalt bofellesskap
(Journal article; Peer reviewed, 2013)Bakgrunn: Krevende faglige utfordringer blant ansatte som arbeider i kommunale bofellesskap med personer med psykiske helseproblemer, var utgangspunktet for et samarbeid mellom DPS og kommunen om et toårig kompetanseutv ... -
Kollegaveiledning i "Teacher support teams": En egnet metode for profesjonskvalifisering for lærere i høyere utdanning?
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Studien omhandler erfaringer med kollegaveiledning i «Teacher support teams» (TSTs) ved et norsk universitet. Hensikten var å undersøke om veiledning i slike team kan være en egnet metode for profesjonskvalifisering hos ... -
Kom inn i skolesamfunnet
(Chapter, 2019)Innledning I dagens samfunn er kompetanse en kilde til selvstendighet, sosial mobilitet, likeverdig deltakelse og motvirking av utenforskap (Kunnskapsdepartementet, 2016). Frafall fra videregående skole blir derfor av ... -
Kombinerte stillinger kan fremme samarbeid mellom sykepleierutdanning og praksisfelt
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Samarbeid mellom utdanningsinstitusjon og praksisfelt er av betydning for studentens læring i praksisstudier. Denne studien er en del av et større prosjekt hvor et overordnet mål er å styrke samarbeidet mellom utdannings ... -
Kommunal omsorg – i plan? Status 2011 – utfordringer mot 2025
(Research report, 2013) -
Kommunal omsorg – i plan? Status 2011 – utfordringer mot 2025
(Research report, 2014) -
Kommunale barnevernsarbeideres erfaring med mødre som har intellektuell funksjonshemming og deres barn
(Conference report, 2008)Hovedfokus i prosjektet er barnevernets vurderinger av omsorgssituasjonen for barn som lever i familier der en eller begge foreldrene har kognitive begrensninger. Barnevernet skal vurdere å fremme ”god nok” foreldrekompetanse ...