dc.description.abstract | Bakgrunn: Synet er menneskets mest avanserte og dominerende sans. Derfor er det viktig å oppdage og behandle eventuelle problemer knyttet til synsfunksjonen så tidlig som mulig. Synet spiller en viktig rolle for et barns læringsprosess, men nøyaktig hvilken sammenheng det er mellom syn og læring er ikke kjent. Studier i andre land antyder sammenheng mellom lesehastighet og binokulær funksjon. Det er derimot lite forskning på dette området i Norge.
Formål: Kartlegge synsfunksjonen til barn i alderen 8-12 år som oppsøker en optometrisk praksis for en synsundersøkelse. Gjøre en vurdering av binokulær funksjon i forhold til resultat oppnådd på «Språk 6-16 deltest Lesehastighet»
Metode: Alle friske barn med norsk som hovedspråk ble tilbudt å delta i studien. De gjennomgikk en grundig synsundersøkelse, samt tilleggstester av øyemotorisk presisjon, persepsjon og en screeningstest «Språk 6-16». De utvalgte målingene for binokulær funksjon som er vurdert er fori med von Graefes avstand og nær, fori med Howell forikort nær, AC/A-forhold, fusjonsreserver avstand og nær, konvergensnærpunkt, stereosyn og vergensfasilitet.
Resultater: Studien inkluderte 81 barn der flesteparten var ukorrigerte på tidspunktet for synsundersøkelsen. Vurdering av synsfunksjon finner gjennomsnittsverdier nært opptil det angitt i litteraturen. På bakgrunn av resultatet på «Språk 6-16 deltest Lesehastighet» ble 63 barn vurdert til å ha «normal og høy lesehastighet» og 18 barn «lav lesehastighet». Sammenligning av binokulær funksjon på avstand og nær i disse to gruppene viste ingen statistisk signifikant forskjell.
Konklusjon: Synsfunksjonen til et utvalg friske, norske barn skiller seg ikke vesentlig fra gjennomsnittsverdier angitt i andre studier. Barna i gruppen «lav lesehastighet» hadde ikke statisk signifikant dårligere binokulær funksjon enn barna i gruppen «normal og høy lesehastighet». | nb_NO |