Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHolvik, Elisabeth Thuseth
dc.date.accessioned2016-02-24T09:32:05Z
dc.date.available2016-02-24T09:32:05Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2380272
dc.description.abstractFormålet med denne masteravhandling er å finne svar som kan belyse hvordan styrer beskriver en barnehagelærers profesjonskunnskap, og hva som er særegent ved denne kunnskapen. Undersøkelsen er gjort med utgangspunkt i Grimens definisjon av begrepet profesjonskunnskap. Grimens viktigste poeng er at profesjonskunnskap baserer seg på en nødvendig teoretisk og praktisk kunnskap, og at profesjonsutøveren har behov for en bestemt forståelse for å kunne utøve sin profesjon på en god måte (Grimen, 2010). For å finne informasjon om dette har jeg gjort en kvalitativ studie og gjennomført seks dybdeintervju, med utgangspunkt i tre forskningsspørsmål i lys av problemformuleringen. Materialet er analysert og presentert med disse forskningsspørsmål som overskrifter. Jeg fant flere fellesnevnere i de svarene jeg fikk av mine informanter. Kommentatorkompetanse og profesjonelt skjønn kommer fram som viktig funn, og er fellesnevnere i de ulike intervjuene. Jeg har videre drøftet de momenter som jeg fant særlig interessante, og knyttet disse til tidligere aktuell forskning og Grimens begrep om profesjonskunnskap.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Buskerud og Vestfoldnb_NO
dc.subjectBarnehagelærerenb_NO
dc.subjectProfesjonskunnskapnb_NO
dc.title«Det er ikke tilfeldig at du gjør som du gjør» : En studie av hvilke forventninger styrer har til barnehagelærers profesjonskunnskap, og hvordan styrer beskriver det som er særegent ved denne kunnskapen.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289nb_NO
dc.source.pagenumber54 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel