dc.contributor.author | Holvik, Elisabeth Thuseth | |
dc.date.accessioned | 2016-02-24T09:32:05Z | |
dc.date.available | 2016-02-24T09:32:05Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2380272 | |
dc.description.abstract | Formålet med denne masteravhandling er å finne svar som kan belyse hvordan styrer beskriver en barnehagelærers profesjonskunnskap, og hva som er særegent ved denne kunnskapen.
Undersøkelsen er gjort med utgangspunkt i Grimens definisjon av begrepet profesjonskunnskap.
Grimens viktigste poeng er at profesjonskunnskap baserer seg på en nødvendig teoretisk og praktisk kunnskap, og at profesjonsutøveren har behov for en bestemt forståelse for å kunne utøve sin profesjon på en god måte (Grimen, 2010).
For å finne informasjon om dette har jeg gjort en kvalitativ studie og gjennomført seks dybdeintervju, med utgangspunkt i tre forskningsspørsmål i lys av problemformuleringen. Materialet er analysert og presentert med disse forskningsspørsmål som overskrifter. Jeg fant flere fellesnevnere i de svarene jeg fikk av mine informanter. Kommentatorkompetanse og profesjonelt skjønn kommer fram som viktig funn, og er fellesnevnere i de ulike intervjuene.
Jeg har videre drøftet de momenter som jeg fant særlig interessante, og knyttet disse til tidligere aktuell forskning og Grimens begrep om profesjonskunnskap. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Høgskolen i Buskerud og Vestfold | nb_NO |
dc.subject | Barnehagelærere | nb_NO |
dc.subject | Profesjonskunnskap | nb_NO |
dc.title | «Det er ikke tilfeldig at du gjør som du gjør» : En studie av hvilke forventninger styrer har til barnehagelærers profesjonskunnskap, og hvordan styrer beskriver det som er særegent ved denne kunnskapen. | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 54 s. | nb_NO |