Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNordlien, Randi
dc.date.accessioned2016-02-24T09:25:48Z
dc.date.available2016-02-24T09:25:48Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2380267
dc.description.abstractMål Denne oppgaven belyser ulike forståelser av barnehagen som skoleforberedende institusjon gjennom analyse av årsplaner. Formålet med studien har vært å peke på hvilke forståelser som finnes av barnehagen som skoleforberedende institusjon, og på den måten forsøke å bidra til en mer nyansert forståelse. Jeg har forsøkt å si noe om hva salgs syn på barn og barndom disse forståelsene av skoleforberedelse speiler, og hvilke følger de kan ha for barn. Biestas* ref begreper kvalifisering, sosialisering og subjektivering har vært en viktig del av teorigrunnlag og brukt i analysen av årsplaner. Den samfunnsmessige konteksten er av betydning for analyse og fortolkninger. Metodologi Det vitenskapsteoretiske perspektivet for denne studien har utgangspunkt i hermeneutikken, og innebærer systematisk arbeid med fortolkninger. Det er fortolknigene som skaper kunnskap og mening. Forholdet mellom språk og virkelighet står sentralt, og diskursbegrepet knyttes til hvilke fortolkninger av skoleforberedelse som er mulig å gjøre. Studien har et kvalitativt forskningsdesign, og metoden er dokumentanalyse. Årsplaner er hentet fra barnehagers hjemmesider og analysert, og fortolkninger er gjort. Biesta tre begreper som betegner dimensjoner ved utdanning ble til kategorier i analysen. Resultater Dokumentanalysen av et utvalg årsplaner viser at kvalifisering dominerer i forståelsen av skoleforberedelse, sosialisering dreier seg om å forberede barna på nye praksiser, kulturer og tradisjoner og subjektiveringsdimensjonen er liten. Det er noen sammenhenger mellom Biestas tre dimensjoner ved utdanning. I forståelsen av barnehagen som skoleforberedende institusjon kan det se ut til at et kompleks mandat reduseres. Forståelsene av barnehagen som skoleforberedende institusjon er drøftet i lys av teoretiske begreper og den samfunnsmessige konteksten. Jeg har pekt på at forståelsene har betydning for hvordan barn opplever det å være barn i barnehagen. Forståelsene som er blitt til gjennom fortolkninger, og det ser ut til at det er en konflikt mellom kvalifisering og subjektivering som dimensjon ved barnehagen som utdanningnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Buskerud og Vestfoldnb_NO
dc.subjectBarnehagenb_NO
dc.subjectSkolestartnb_NO
dc.titleBarnehagen som skoleforberedende institusjon: En dokumentanalyse av et utvalg årsplanernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289nb_NO
dc.source.pagenumber85nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel