Blar i Publikasjoner fra CRIStin på tidsskrift "Nordisk Barnehageforskning"
Viser treff 1-8 av 8
-
En teoretisk utdyping av rom og materialitet som pedagogisk ressurs i barnehagen
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Denne artikkelen diskuterer et ontologisk grunnlag og er en teoretisk utforskning av rom og materialitet som en pedagogisk ressurs i barnehagen. Oppmerksomheten er rettet mot barns lekeerfaringer i samspill med rom og ... -
Evaluation of the Lamer social competence in preschool scale
(Journal article; Peer reviewed, 2018)The Lamer Social Competence in Preschool Scale (LSCIP) has been widely used in Norway to assess children’s social competence; however, the six-factor structure has not been validated since the scalewas developed. The aim ... -
Fagsamtaler i barnehagen
(Journal article; Peer reviewed, 2012)The intention with this article is to develop knowledge about the potential in conversations about different subjects in early childhood education (ECE). The Research question is ”How can ECE teachers engage children to ... -
Hverdagsmøtene mellom foreldre og ansatte i barnehagen – nok voksenrammer?
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Artikkelen bygger på et tidagers feltarbeid i en barnehage som undersøker samspillet mellom foreldre og ansatte i bringe-og hentesituasjoner. Inspirert av Goffmans teorier om rammerkaster artikkelen lys overhvilke rammer ... -
Litterasitetsfremmende samtaler i barnehagen
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan tidlig litterasitet kan støttes og fremmes i samtaler mellom en barnehagelærer og ulike barn. Teori og forskning om barns tidlige litterasitet vektlegger at barn lærer ... -
På leit etter grunnlag for norske barnehagers matematikkdidaktiske arbeid med romforståelse : et systematisk søk på forskning om barns utvikling av romforståelse gjort i barnehagekonteksten 1995-2010
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Denne oversiktsartikkelen gir en presentasjon av 16 internasjonale forskningsarbeider som ser på barns romforståelse i en barnehagekontekst. Arbeidene består av 14 vitenskapelige artikler, en bok og en doktorgrad, og disse ... -
Refleksjon i barnehagelærerutdanningen
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Hensikten med denne artikkelen er å diskutere hvordan refleksjon anvendes i ulik fag- og forskningslitteratur som omhandler barnehagelærerutdanningen. I studier av tekstene finner jeg at refleksjon knyttes til teori og ... -
Religious Festivals in Early Childhood Education and Care (ECEC) Institutions: A Norwegian Case Study
(Journal article; Peer reviewed, 2017)This paper investigates how teachers at Norwegian early childhood education and care (ECEC) institutions interpret the national curriculum’s mandate that children should learn about religion and religious festivals. The ...