• Læremiddelforsking etter LK06 : eit kunnskapsoversyn 

      Juuhl, Gudrun Kløve; Hontvedt, Magnus; Skjelbred, Dagrun (Rapport / Høgskolen i Vestfold;1/2010, Research report; Peer reviewed, 2010)
      Rapporten er basert på en gjennomgang og systematisering av eksisterende forskning og annen dokumentasjon i Norge om læremidler etter innføringen av læreplanverker for Kunnskapsløftet (LK06), utført i juni-august 2010. ...
    • Lærende organisasjoner : mellomledere og kunnskapsledelse 

      Dimmen, Åsmund (Rapporter fra Høgskolen i Buskerud, Research report; Peer reviewed, 2005-09)
      Stortingsmelding nr 30 (2003-2004) Kultur for læring skisserer i kapittel 3 "Skolen i en ny tid" en visjon om lærende organisasjoner. Den knyttes bl a til personalets kunnskapsutvikling, ledelsesfunksjonene ved skolene og ...
    • Lærere i kombinasjonsstillinger - praksisnær teori og teorinær praksis? 

      Olsen, Knut-Rune; Lie, Anne Liv Kaarstad (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;36, Report, 2019)
      Høsten 2018 ble det innledet et forsøk med å opprette stillinger for lærere i kombinasjonsstillinger knyttet til grunnskolelærerutdanningen ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN). De som ble tilsatt, arbeider til daglig i ...
    • Lærernettverk som basis for endringsarbeid 

      Ballangrud, Brit Bolken (Arbeidsnotater fra Høgskolen i Buskerud, Working paper, 2004-01)
      Våren 2000 arbeidet Høgskolen i Buskerud (HIBU) og Utdanningsavdelingen i Buskerud fylkeskommune (BFK) med å formalisere et samarbeid til gjensidig nytte. Samarbeidet ble formalisert gjennom en avtale 05.04.00. I denne ...
    • Lærerstudenters forventninger til arbeidet som profesjonelle lærere i skolen: Resultater fra en spørreundersøkelse i regi av NFR-prosjektet STEP: Partnerskap for bærekraftig overgang fra lærerutdanning til yrke 

      Olsen, Knut-Rune; Wedde, Elise; Antonsen, Yngve; Bjerkholt, Eva; Brokke, Tonje Harbek; Gallavara, Gunn; Gilberg, Heidi; Havre, Sissel; Hjardemaal, Finn R; Jakhelln, Rachel; Madsen, Janne; Sandsmark, Jorun; Stenseth, Anna-Maria (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;105, Report, 2022)
      Formålet med undersøkelsen var å kartlegge hvilke forventninger det første kullet i den femårige integrerte masterutdanningen for grunnskolelærere har til arbeidet som profesjonelle lærere i skolen. Det empiriske grunnlaget ...
    • Læring i en flerspråklig skole :tospråklig opplæring på barnetrinnet - et eksempel på en organiseringsmodell 

      Palm, Kirsten; Lindquist, Hein (HiT skrift, Research report, 2009-08-20)
      Rapporten gir en beskrivelse og en drøfting av hvordan Tøyen skole i Oslo organiserer opplæringen. Tøyen er en grunnskole der over 95 % av elevene har et annet morsmål enn norsk. Omtrent halvparten av skolens lærere er ...
    • Læring i forskende partnerskap – det digitale hamskiftet i Larviksskolen. Pilot-/forprosjekt for videreføring 2018-2021 

      Wølner, Tor Arne; Mortensen-Buan, Anne-Beathe; Læret, Kristin (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;29, Report, 2019)
      I samarbeidet med USN (Universitetet i Sørøst-Norge) er det inngått en intensjonsavtale mellom Larvik kommune og USN. Avtalen beskriver to scenarier for oppstart på forskningsarbeidet mot skolene i Larvik. • Med ...
    • Læringsmiljø og gjennomføring i videregående skole : Kunnskapsbasert folkehelsearbeid for å redusere sosiale helseforskjeller 

      Syse, Jonn Øyvind; Bjørnstad, Eyvin (Skriftserien fra Høgskolen i Buskerud og Vestfold;15, Research report, 2015-09-21)
      Forskerne har fulgt sju videregående skoler i tre fylker gjennom ett skoleår for å kunne belyse følgende problemstilling: Hvordan kan andelen som fullfører og består videregående opplæring økes gjennom styrking av ...
    • Mat og måltid i Vinjebarnehagen 

      Kristiansen, Anne Lene; Ouff, Susanne Moen (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;135, Report, 2023)
      Basert på svara frå spørjeundersøkinga og samtalane i dei kvalitative intervjua ser det ut til at barnehagane i Vinje kommune all hovudsak har eit godt mat- og drikketilbod og at barnehagane i stor grad følgjer dei nasjonale ...
    • Med fellesskapet som fundament: Erfaringer med opplæring, veiledning og ivaretakelse av digitale likepersoner i BaR 

      Sommer, Mona; Klevan, Trude; Krane, Vibeke (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;103, Report, 2022)
      Med fellesskapet som fundament - erfaringer med opplæring, veiledning og ivaretakelse av digitale likepersoner i BaR Bakgrunn Digital Likeperson er et nytt likepersonstilbud i regi av organisasjonen Barn av Rusmisbrukere ...
    • Medaljen har også en bakside. Høyere utdanning sett innenfra – vitenskapelig ansattes erfaringer og refleksjoner (HU-Viten) 

      Damsgaard, Hilde Larsen; Aurvoll, Cecilie; Larsgaard, Ann Kristin (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;144, Report, 2024)
      Studien Høyere utdanning sett innenfra – vitenskapelig ansattes erfaringer og refleksjoner (HU-viten) inkluderer 283 ansatte fra ulike fagfelt. Hovedformålet med studien er å få mer kunnskap om hvordan det er å være ...
    • Mentaliserende veiledning i folkehøgskoler 

      Lie, Anne Liv Kaarstad (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;24, Report, 2019)
      Håndboken Mentaliserende veiledning i folkehøgskoler har til hensikt å gi deltagere i pilotprosjektet På folkehøgskole med mentor innsikt i teori og metode. Håndboken følger et tre dagers kurs for nye mentorer i folkehøgskolene ...
    • Meritteringsordningen ved Universitetet i Sørøst-Norge. Sluttevaluering av pilotprosjekt om merittering (2019-2022) 

      Damsgaard, Hilde Larsen; Aurvoll, Cecilie; Enqvist-Jensen, Cecilie (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;96, Report, 2022-08-10)
      Samlet har 33 vitenskapelig ansatte søkt status som merittert underviser ved USN i pilotprosjektperioden. 13 av disse har blitt merittert underviser. Antall søknader har gått ned i løpet av pilotperioden, men det siste ...
    • Metodisk verksted som innslag i praktisk-pedagogisk utdanning : rapport fra et forsøk ved Avdeling for pedagogisk utdanning i økonomisk-administrative fag 

      Dahl, Asle Gire (Rapporter fra Høgskolen i Buskerud, Research report; Peer reviewed, 2004-01)
      Undervisningsmetodikk - eller bare metodikken - har vært en del av undervisningstilbudet overfor lærerstudenter i mer enn 100 år. Som regel har den vært knyttet opp mot praksis i skolen, men den har også i varierende grad ...
    • Modeling Pseudomonas aeruginosa biofilm detachment 

      Kommedal, Roald; Bakke, Rune (HiT notat, Working paper, 2003)
      The mechanisms and modeling of surface biofilm detachment are evaluated in this study using data from Pseudomonas aeruginosa experiments and a standard one dimensional mass balance biofilm modeling approach. The aim of ...
    • Monetary policy regimes and the Nordic model 

      Schewe, Theo (Publication Series from Buskerud and Vestfold University College;14, Report, 2015-06-26)
      In many contexts, the Nordic countries are regarded as a natural bloc of nations that have common political, cultural and economic characteristics. Open to globalisation, the small Nordic countries are exposed to strong ...
    • Musikerledelse 

      Runsjø, Pål (Skriftserien fra Høgskolen i Sørøst-Norge;6, Research report, 2017)
      Artikkelen om musikerledelse henvender seg til alle musikere og sangere i band, kor og ensembler på amatørnivå og til dirigenter, bandledere, musikklærere, musikere, foreldre eller amatører - som leder musikerne. Musikerlederen ...
    • Musikk og mobbing 

      Runsjø, Pål (Skriftserien fra Høgskolen i Sørøst-Norge;8, Research report, 2017)
      Artikkelen handler om en musikkforestilling som endret elevers holdninger til mobbing. Musikkforestillingen ble fremført av 10 lærerstudenter for over 300 elever i 5-7. klasse på tre skoler. Forestillingen fremstilte rektors ...
    • Musikk og nasjonalisme i Norden 

      Haugan, Anne Svånaug; Kayser Nielsen, Niels; Stadius, Peter (HiT skrift, Research report, 2008)
      Dette HiT-skriftet er en artikkelsamling basert på innlegg ved konferansen Musikk og nasjonalisme i Norden, som ble arrangert ved Høgskolen i Telemark, Avdeling for allmennvitenskapelige fag i Bø i Telemark 20. og 21. ...
    • Musikk og pengar. Ein introduksjon til norsk og internasjonal musikkindustri 

      Hjelmbrekke, Sigbjørn (Skriftserien fra Høgskolen i Sørøst-Norge;15, Research report, 2017-09-04)