Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOdegard, Nina
dc.date.accessioned2011-08-26T09:46:52Z
dc.date.available2011-08-26T09:46:52Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/149152
dc.description.abstractHovedfokuset i mitt prosjekt er hvordan barns møter med gjenbruksmaterialer kan fremme likeverd og kreativitet. Jeg har valgt å se dette i lys av materialitet, og hvordan materialiteter virker inn i ulike pedagogiske prosesser. For å finne støtte til mitt prosjekt har jeg vært eklektisk i min teoretiske tilnærming. Det er mange år siden jeg ble nysgjerrig på barns møte med gjenbruksmaterialer, og min fascinasjon har drevet meg til å undersøke møtene på mange ulike måter. I denne oppgaven har jeg valgt å undersøke dette ved hjelp av deltakerne i en fokusgruppe. Som refleksjonsgrunnlag har vi brukt dokumentasjon fra de virksomhetene de representerer. Dokumentasjonen viser barns ulike møter med gjenbruksmaterialer, og gjennom samtaler har vi forsøkt å bringe til overflaten de ulike pedagogiske prosessene som utløses i møte med gjenbruksmaterialer. Jeg har brukt analyseverktøyene dekonstruksjon og diskursanalyse, og har gjennom analysen funnet fram til ulike perspektiver, innenfor tre hovedområder: Gjenbruksmaterialer som kreativitets- og likeverdsfremmende, feminine og maskuline materialer - forståelser av kjønnete materialer, og barns kroppslige møter med gjenbruksmaterialer. Et av mine mest interessante funn er knyttet til det som kan se ut som en utfordring med hensyn til kjønn og gjenbruksmaterialer. Noen av deltakerne i fokusgruppa hadde ideer om at noe av gjenbruksmaterialet var feminint og noe maskulint, basert på størrelse, estetetikk, funksjon med mer. Dette synliggjorde en dikotomi mellom feminine og maskuline materialer. Det andre mest interessante funnet er vel gjenbruksmaterialene selv. Det ser ut til å være et materiale som kan oppmuntre til både likeverd og kreativitet. Gjenbruksmaterialer har, gjennom det å bli reddet fra søppelkassen, tapt sin funksjon, og dette appellerer til barna og får dem til å samarbeide og konstruere på alle tenkelige og utenkelige måter uten at det de lager behøver å navngis eller bli noe som helst. Dette ser ut til å oppfylle Michel Foucaults idé om "heterotopia" i kombinasjon med Gilles Deleuze og Félix Guattaris "fluktlinjer".en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisher[N. Odegard]en_US
dc.titleGjenbruk som pedagogisk idé : "når (materi)AL(ite)T henger sammen med alt"en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289en_US
dc.source.pagenumber93en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel