Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLøvbrøtte, Kristin
dc.date.accessioned2010-10-26T13:20:07Z
dc.date.available2010-10-26T13:20:07Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/149146
dc.description.abstractProblemstilling: Hvordan kommuniserer personalet i barnehagen med gutter og jenter? Og hva sier barna om sin opplevelse av kjønn? Nøkkelord: Barnehage, likeverd, likestilling, språk, verbal og ikke-verbal kommunikasjon, kjønn, kjønnsroller, anerkjennelse, makt, subjektivitet. Bakgrunn: Barnehageloven slår fast at en skal arbeide med likeverd i barnehagen. Min erfaring er at det reflekteres og arbeides lite med dette. Personalet i barnehagen er vokst opp med noen holdninger og forventninger til kjønn. Disse holdningene og forventningene til kjønn kan påvirke hvordan barn posisjonerer seg som gutt og jente. Handlingsplanen for likestilling i barnehage og grunnopplæring 2008-2010, slår fast i et av sine hovedmål at læringsmiljøet i barnehagen skal fremme likestilling mellom gutter og jenter. Dersom en skal lykkes med dette i barnehagen, må kompetansen om likestilling og likeverd økes. Denne masteroppgaven kan være et bidrag til å belyse barnehagepraksis i forhold til kommunikasjon med gutter og jenter. Forhåpentligvis vil den fremme refleksjoner og diskusjoner om temaet, som igjen vil føre til kunnskap. Men denne studien vil også fremme barns opplevelse av kjønn. Barnas tanker og refleksjoner vil også gi personalet i barnehagen viktig kunnskap om det læringsmiljøet som blir tilbudt i barnehagen, og eventuell hva slags konsekvenser det kan gi. Metode: Gjennom multiple metoder fikk jeg detaljerte og varierende data som viste et sammensatt bilde av hvordan personalet kommuniserte verbalt og ikke-verbalt med gutter og jenter. For å studere dette har jeg benyttet meg av videoobservasjon, lydopptak, observasjonsskjema og feltnotater. Disse observasjonene er i hovedsak foretatt i frileksperioder fordelt over tre måneder. For å få frem barnas opplevelse av kjønn samlet jeg grupper med barn og foretok fokusgruppeintervjuer. Disse fokusgruppeintervjuene ble innledet med noen spørsmål, ofte basert på bøker jeg leste for dem. Jeg valgte barnebøker der temaet handlet om å være gutt og jente, eller alternative eventyr der jenta var heltefiguren. Analyse: Det innsamlede data materialet ble diskursanalysert. Verbal og ikke-verbal kommunikasjon ble satt opp mot teori om språk og sosial praksis. Gjennom kritisk refleksjon analyserte jeg hverdagsdiskurser i barnehagen. Funn i studiet: Det avdekkes en ubevisst forskjellsbehandling av gutter og jenter, både når det gjelder verbal og ikke-verbal kommunikasjon fra personalet. Gutter ble bekreftet og anerkjent oftere enn jenter. Jenter mottok ikke-verbal kommunikasjon i større grad enn gutter. Når det gjaldt barns opplevelse av kjønn, var det tydelige forskjeller på jenter og gutter. Gutter var opptatt av stereotype kjønnsroller og manglende ferdigheter hos jenter. Jenter var mer opptatt av forskjeller på klær og leker.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectførskolepedagogikken_US
dc.subjectbarnehageen_US
dc.subjectlikeverden_US
dc.subjectlikestillingen_US
dc.subjectkommunikasjonen_US
dc.subjectkjønnsrolleren_US
dc.titleHvordan kommuniserer personalet i barnehagen med gutter og jenter? Og hva sier barna om sin opplevelse av kjønn?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel