En valideringsstudie av Proview (Bausch & Lomb) Pressure Phosphene Tonometer hvor effekten av opplæring og erfaring undersøkes
Haugen, Tove; Jørgensen, Bodil; Nordmark, Ann Helen; Seljesether, Christell H.; Strydom, Theresa; Sundan, Ina
Abstract
Målsetting: Vi ville finne ut i hvilken grad opplæring i bruk av Proview (PPT) og erfaring fra gjentatte målinger påvirker instrumentets kliniske anvendelighet sammenlignet med iCare og Goldmann applanasjonstonometer.
Metode: Dette var en prospektiv eksperimentell valideringsstudie der studiepopulasjon ble delt i to grupper, hvor den ene mottok grundig opplæring i PPTog den andre hadde en kort selvstudiebasert opplæring. Vi utførte så tre målesesjoner over tre uker.
Resultater: Tendensen var at intervensjonsgruppen viste en lavere gjennomsnittlig differanse enn kontrollgruppen mellom PPT og de to andre instrumentene, men spredningen var stor og differansen var ikke statistisk signifikant. Intervensjonsgruppen viste en reduksjon i gjennomsnittlig differanse, med en signifikant forskjell over gjentatte målinger (p.verdi: 0,018) for iCare-PPT, mens den ikke var signifikant for GAT-PPT. Kontrollgruppen viste samme tendens, uten at forskjellen ble signifikant.
Konklusjon: Vi fant ingen signifikant effekt av opplæringen, men så en tendens til læringseffekt over gjentatte målinger.