Blar i USN Open Archive på emneord "lærerutdanning"
Viser treff 1-12 av 12
-
Beredskapskunnskap - nnavet i Lærerutdanning i Kunst og håndverk
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Concurrent (samtidig) lærerutdanning møter en dobbelt utfordring: studentene skal lære et (eller flere) fag, samtidig som de skal lære å lære bort fag. I Kunst og håndverk knyttes denne debatten ofte opp mot hvordan en i ... -
Femårig grunnskolelærerutdanning på masternivå – ny og utfordrende : Et følgeforskningsprosjekt ved Høgskolen i Østfold : Delrapport 2
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;55, Report, 2020)Følgeforskningsprosjektet MAGLU-forsk ble igangsatt sommeren 2018. Prosjektet ser på innføring av femårige grunnskolelærerutdanninger ved HiØ, og vil pågå til det første studentkullet som startet på MAGLU høsten 2017, har ... -
Femårig grunnskolelærerutdanning – ny og utfordrende : Delrapport 2
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;53, Report, 2020)Følgeforskningsprosjektet GLU-forsk ble igangsatt sommeren 2018. Prosjektet ser på innføring av femårige grunnskolelærerutdanninger ved USN (MGLU) og vil pågå til det første studentkullet som startet på MGLU høsten 2017, ... -
Femårig masterutdanning for grunnskolelærere - ny og utfordrende: Delrapport 3
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;80, Report, 2021)Følgeforskningsprosjektet GLU-forsk ble igangsatt sommeren 2018. Prosjektet ser på innføring av femårige grunnskolelærerutdanninger ved USN (MGLU) og vil pågå til det første studentkullet som startet på MGLU høsten 2017, ... -
Fokusgruppeintervju, et hjelpemiddel til å videreutvikle kunnskap om undervisningen i lærerutdanningen?
(Journal article; Peer reviewed, 2011)I denne artikkelen diskuterer vi i hvilken grad fokusgruppeintervju kan være en egnet innfallsvinkel til å utvikle forskningsbasert kunnskap om undervisningen i faglærerutdanningen i formgiving, kunst og håndverk. Vi ... -
Hvordan opplever studentene praksis i løpet av lærerutdanningen, og hvordan kan dette forstås i et karrierelæringsperspektiv?
(Master thesis, 2019)I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan studenter opplever praksis i løpet av lærerutdanningen, og hvordan dette kan forstås i et karrierelæringsperspektiv. Studien er gjennomført ved å bruke en kvalitativ metode med ... -
Lærerstudenters forventninger til arbeidet som profesjonelle lærere i skolen: Resultater fra en spørreundersøkelse i regi av NFR-prosjektet STEP: Partnerskap for bærekraftig overgang fra lærerutdanning til yrke
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;105, Report, 2022)Formålet med undersøkelsen var å kartlegge hvilke forventninger det første kullet i den femårige integrerte masterutdanningen for grunnskolelærere har til arbeidet som profesjonelle lærere i skolen. Det empiriske grunnlaget ... -
Retningslinjer for vurderingssamtaler : første delrapport fra forskningsprosjektet CAiTE (Conversation Analytic innovation for Teacher Education)
(Report, 2020)Denne rapporten er en deskriptiv studie av ulike kilder som potensielt former og påvirker læreres konkrete samtalepraksis i vurderingssituasjonene i klasserommet. Vi har valgt innholdsanalyse som metode for å kartlegge et ... -
Saksbehandling i skikkethetssaker i lærerutdanningen
(Arbeidsnotater fra Høgskolen i Buskerud, Working paper, 2007-01)Det er hensynet til dem studenten primært møter i sitt yrke som ligger bak skikkethetsreglene. For lærerutdanningen betyr det elvene. Det er bare de studenter som kan utgjøre en mulig fare for elevenes liv, fysiske og ... -
Skolebasert lærerutdanning ved Høgskolen i Telemark. Resultater fra en følgeforskning
(Working paper, 2009) -
Utbildning, lärande, forskning: Slutrapport från en utvärderingsstudie av ULF-försöksverksamhet
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;87, Report, 2022)Regeringsuppdraget Utbildning, Lärande, Forskning (ULF) har varit att planera och genomföra en försöksverksamhet för utveckling och utprovning av modeller som kan leda till långsiktigt samarbete mellan universitet och ... -
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanning og skole-/barnehageeier : fase 1: kartlegging av eksisterende samarbeid
(Rapporter fra Høgskolen i Buskerud;77, Peer reviewed; Research report, 2010-05)Denne rapporten danner grunnlaget for å utvikle et varig samarbeid mellom skoleeier (ved kommunen) og høyskole (ved avdeling for lærerutdanning) som går utover den ordinære praksisavviklingen til lærerstudentene. I skrivende ...